Skip to content

”Wanneer je doet waar je energie van krijgt, dan gaat het vanzelf rollen.”

Robèrt Ligthart

Digital Marketeer

Een uitspraak van een SMG-expert die overal kansen in ziet. Robèrt Ligthart is sinds kort freelance Digital Marketeer, maar beoefent het vak al vele jaren.

In dit artikel vertelt Robèrt hoe het freelancen helpt om meer waarde te leveren aan de opdrachtgever, maar ook jezelf.

 

Vastzitten

Zoals menig (aspirerend) freelancer ervaarde ook Robèrt de limitatie om te groeien in zijn fulltime loondienstbaan. Met zijn jaren ervaring in het vak en binnen het bedrijf merkte Robèrt dat hij als een soort vraagbaak werd gezien: ”Het mooie is dan dat je vanuit zo’n positie prachtig kennis kunt delen, maar zelf merk je al gauw dat je niet meer verder komt.” En ook zijn manager ontging dit niet.

 

Hulp bij het opstarten

Robèrt vertelt: “Afgelopen zomer kwam mijn manager, op hetzelfde moment als ik, met het idee ‘hey, moeten we niet eens naar iets anders kijken?’ De keuze om het freelance landschap te betreden heeft toen wat meer vaart gekregen. Ik ben niet gelijk begonnen met freelancen maar heb eerst zelf gesolliciteerd bij vaste aanstellingen. En hier merkte ik tijdens wervingsgesprekken al dat ik tegen dezelfde punten aan zou blijven lopen. En toen werd de richting voor freelancen steeds duidelijker. Het enige is dan dat daar wel een financieel aspect bij komt kijken.”

Door het openlijk te bespreken van zijn situatie met zijn manager heeft Robèrt de transitie van loondienst naar freelancer zo gemakkelijk mogelijk gemaakt voor zichzelf met beperkt financieel risico. “Doordat mijn manager zo ondersteunend was heb ik de ruimte gekregen om mijzelf te oriënteren op dit gebied en meer duidelijkheid weten te creëren voor mijzelf. Hierdoor heb ik met een beperkt risico kunnen beginnen aan mijn freelancecarrière.” Hiervan uit is Ròbert sinds november 2021 officieel Digital Marketing freelancer.

 

Een eerder aanwezige drang

Het gevoel dat hij vastzat in zijn loonbaan ontstond op natuurlijke wijze. Echter heeft Robèrt al een paar jaar eerder kennis mogen maken met het freelancen. Naast zijn baan in loondienst is hij een aantal jaar eerder, puur uit nieuwsgierigheid naar zijn eigen kwaliteiten en kansen, begonnen met het aanbieden van marketingkennis en -kunde.

Hij begon met het ondersteunen van verschillende ondernemers in zijn omgeving op het gebied van online en offline marketing. Dit deed hij met als doel om een eigen inschatting te maken van waar zijn plus- en minpunten in zitten. Vanuit deze actie merkte hij dat hij wel degelijk goed verschil weet te maken in het behalen van klantdoelen en het maximaliseren van de customer journey. Niet alleen leerde hij in deze periode zijn tienen kennen, maar hij leerde ook in een fijne omgeving alle kneepjes van het vak ondernemen.

 

Samen ontwikkelen

Zo deelt hij, “ik had in mijn omgeving verschillende mensen zitten die zelfstandig begonnen te werken in andere sectoren. Het leuke van deze periode is dat we samen dit ontwikkelingstraject meemaakte. Hier stond ik niet alleen in. Doordat zij het net als ik ook aan het uitvogelen waren, had je meer speelruimte. Voornamelijk als het gaat om dingen waar niemand jou eigenlijk mee kan helpen, zoals het opstellen van jouw eerste factuur; welk uurtarief wil je vragen? Of wanneer je wilt weten op welk moment jij een KvK moet gaan aanvragen. Hierbij is het handig om mensen in jouw omgeving te hebben die hier ook mee worstelen en bezig mee zijn.”

 

Eerste aanraking met freelancen

Ondanks dat Robèrt vanuit zelfexploratie is begonnen met het freelancen naast zijn fulltime baan heeft hij een paar jaar hiervoor al een onvergetelijke aanraking mee gehad. “7 jaar geleden heb ik eigenlijk al een oriëntatie gedaan over zelfstandig worden. Het eerste dat mij verteld werd tijdens deze presentatie, was “wanneer je jouw eerste dag als zelfstandige hebt is dat de eerste dag dat dat je niet naar je werk gaat maar het uit jezelf moet halen.” En op dat moment denk je bij jezelf, dat kan ik echt niet. Gaandeweg leerde ik door een beter inzicht te krijgen in mijn kernwaarden en sterke kanten dat je hier steviger in komt te staan.” Vanuit hier heeft Robèrt het freelancen naast zijn vaste aanstelling opgepakt, wat uiteindelijk heeft geleid tot het fulltime freelancen een paar jaar later.

 

Meer impact als freelancer

Door zijn vorige functie waarin Robèrt verantwoordelijk was voor het continue verbeteren van de customer experience creëerde hij een liefde en passie voor het optimaliseren van niet alleen de marketing resultaten maar het gehele marketingproces.

In zijn werkwijze is het klantdoel het belangrijkst. “De klant wil iets. En om dit voor elkaar te krijgen moet je kijken naar verschillende oplossingen vanuit verschillende perspectieven. Binnen een organisatie werk je vaak met vaste tools of aanpak. Hierdoor is er minder ruimte om een op maat gemaakte oplossing voor het probleem dat jouw klant ervaart te vinden. Het mooiste dat er is, is om het klantdoel beter te maken en niet per se het bedrijf beter te maken. In loondienst denk je al gauw: hoe maak ik het bedrijf beter? Als freelancer ben je alleen gefocust op de klant: hoe zorg ik dat het klantdoel succesvol behaald wordt? En door je te focussen op het einddoel word je zelf ook in kleine stapjes beter. Je merkt binnen een organisatie namelijk al heel snel dat de interimmers en freelancers een frissere blik naar binnen brengen.”

 

Kansen pakken, niet alleen creëren

Robèrt legt uit: “Als freelancer is er meer vrijheid. Meer vrijheid om te denken. Daardoor ga je verder denken en vanuit dat vrije denken komen betere ideeën. Betere ideeën voor zowel de klant als jezelf. Door deze vrijheid zie je overal kansen. Het is dan ook belangrijk om deze creativiteit en kansen in te zien en hier dan natuurlijk gebruik van te maken. Door te focussen op wat je goed kan, houd je namelijk ook meer tijd over om daadwerkelijk gebruik te kunnen maken van al deze kansen.”

 

De blijvende uitdaging

Ondanks dat er vele positieve aspecten bij het freelancen komen kijken, worden niet alle zorgen direct uit handen genomen. Het belangrijkste is om te kijken naar wat en waar er beter gedaan kan worden. Dat is voor Robèrt ontwikkeling. “Continue kijk ik naar wat er beter kan, wat ik mis, waar er ruimte is voor verbetering. Kan ik het ergens optimaliseren. Het laatste wat ik iedere dag doe is kijken naar de resultaten van de afgelopen dag om te kijken waar ik het beter kan doen of wat er precies goed gaat. Continue optimaliseren. Niet alleen in mijn werk, maar ook op persoonlijk gebied. Kan er een nog hogere kwaliteit geboden worden? Zelfs nu bij het freelancen zwerft de gedachte ‘ga ik in dezelfde valkuilen stappen als in mijn vaste aanstelling of blijf ik dicht bij mijzelf?”

 

Mindset is alles

In zo’n dynamische maar interessante markt zijn harde skills niet het enige dat erbij komt kijken. En al helemaal niet als ondernemer zijnde. “Als freelancer ben je de hele tijd bezig met het ondernemen. Dat creëert op bepaalde momenten wel een soort onrust, omdat je naast je werk ook bezig bent met andere dingen zoals het netwerken en profileren. Enerzijds creëert die onrust wel een drive in je. Want je weet dat je het toch echt zelf moet doen. Dit brengt niet per se stress met zich mee, maar het is en blijft een proces waar je in moet groeien. Om de balans te leren vinden en weten wanneer je bepaalde dingen of gedachtes moet loslaten. En natuurlijk het geduld hiervoor hebben.”

 

Beginnen aan een freelancecarrière

Robèrt weet als geen ander hoe het is om te beginnen aan een freelancecarrière en welke gedachtes erbij om de hoek komen kijken. “Wat mij heeft overgehaald om toch te freelancen en bij SMG aan te sluiten is de uitspraak “focus op jouw tienen”. En het is echt zo. Op het moment dat je doet waar je energie van krijgt dan gaat het vanzelf rollen. En rolt het niet, dan kun je altijd wel terug. Als je wilt beginnen dan moet je gewoon nu beginnen. Er zijn namelijk genoeg kansen in de markt. Wat belangrijk is, is om te weten (of te leren) wat jouw kernwaarden zijn zodat jij je kan gaan focussen op dat wat jou leuk lijkt. En dan ga je het gewoon doen.

 

Zelf exploratie moet overigens geen obsessie worden, maar het helpt wel met het ‘gewoon doen’. De sprong in het diepe te nemen. En weet je niet hoe je moet beginnen? Begin dan bij jouw manager. Deze kan jou helpen met uitzoeken wat jij precies wilt/naar verlangt. Deze kan jou feedback geven of een helpende hand toereiken.  

Het padje afgaan of het even niet meer weten is helemaal niet erg. Maar het weten waar je nu naartoe wilt is heel belangrijk. Om te weten waar je naartoe gaat moet je wel eerst weten waar je staat. En dit helpt jou met het invullen van ‘wat wil je?’ en dit helpt jou ook samen met jouw leidinggevende om te bepalen waar jij naartoe wil/kan. Neem hier de tijd voor, want dit zijn echt vraagstukken waar velen mee stoeien. Investeer bijvoorbeeld in een coach of het ontwikkelen van nieuwe skills.

Het allerbelangrijkste: denk vooral niet in ‘dit is eng’, maar in mogelijkheden. Dus, waar wil je naartoe? Waar wil je staan over 3 jaar? Wie wil jij over 5 jaar zijn? Nog steeds dezelfde functie vervullen binnen hetzelfde bedrijf? Of verlang je naar meer?

Wil je Robèrt leren kennen? Stuur hem gerust een connectieverzoek op LinkedIn!

 

Sales Marketing Group kan je helpen

Kan je meer ondersteuning gebruiken? Neem dan contact met ons op!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn