Skip to content

Hoe creeër je als freelancer een effectieve time management?

Als freelancer is time management een belangrijk onderdeel van iedere dag. Je hebt een opdrachtgever met doelen en deadlines. Daarnaast heb je ook te maken met een tijdsplanning voor jezelf – zowel zakelijk als privé. Aan alle kanten moet je evenwicht vinden. En jawel – het grote woord is nu al gevallen. Moet. Als freelancer heb je veel vrijheden, maar een juiste time management is onmisbaar. Zeker door de vele vrijheden.

Het behalen van je doelen

Time management kan inzichtelijk en tastbaar worden gemaakt door middel van een to do lijst. Volgens deze The Busy Persons Guide to the done list worden 41% van de taken op de to do lijst niet voltooid. Betekent dit dat 4 op de 10 taken eigenlijk onnodig zijn of dat we te veel van onszelf vragen? Dat is een vraag die je jezelf zou kunnen stellen bij ieder agendapunt. Wat is een absolute taak? Wat zijn bijbehorende taken en kan je deze achtereen uitvoeren om tijd te besparen?

Een to-do list is niet voldoende

Tijd is geld en om het meeste uit je tijd te halen, is het belangrijk om je uren tactisch in te delen. Hiervoor is enkel een to do list niet voldoende. Om de gemiddelde 41% voor jezelf omlaag te brengen is het goed om te kijken naar wat voor jou werkt. Ben je bijvoorbeeld vroeg op de dag productief of begin je pas aan het einde van de ochtend op dreef te komen? Werkt iedere twee uur een kwartier pauze of liever halverwege de dag een ruimere pauze? Vooral in deze tijden dat hybride of zelfs remote werken als freelancer veel voorkomend zijn kan je hier ruimte in creëren voor jezelf. Waarom zou je immers aan het werk gaan wanneer je op die tijden eigenlijk helemaal niet volledig in je kracht staat. Door dit voor jezelf inzichtelijk te maken heb je de basis voor jouw realistische en optimale time management.

 

Maak een voor jou passende to-do

Nadat je voor jezelf inzichtelijk hebt gemaakt op welke tijden je op je best bent, kan je gaan werken aan een dag-tot-dag planning. Waar de een liever werkt met papier, doet de ander dat bij voorkeur digitaal. Tijdens het werk kan het zijn dat je veel tabbladen open hebt staan. Om deze reden is het te overwegen om meer overzicht te creëren door het op papier te hebben. Op het internet kan je vele templates vinden om uit te printen en in te vullen. Er is ook een ruim aanbod aan invulboeken hiervoor te verkrijgen. In het formaat van meestal een a5-formaat als notitieboek of afscheurblok. Het voorwerk is hiermee al gedaan en rest je alleen nog het personaliseren in deze planning. 

 

Voor wie de voorkeur geeft aan een digitale vorm van time management heeft genoeg mogelijkheden om gebruik van te maken. Onze SMG expert Koen van de Ven gebruikt hiervoor Trello: “Je kan eenvoudig mappen en taken aanmaken en tegelijkertijd kan je complete beschrijvingen en notities hieronder kwijt zonder dat het ten koste gaat van het overzicht.”. Bij Trello kan je ook meerdere gebruikers toevoegen, waardoor gezamenlijke projecten ook goed overzichtelijk zijn te houden. Toggl is een gelijkende tool welke je ook kan integreren met onder andere Trello of Asana.

 

Sales Marketing Group kan je hierbij helpen

Nu is het aan jou om de match te vinden tussen jouw doelen en de tool die je er het beste mee kan helpen deze doelen te bereiken? Kan je meer ondersteuning gebruiken bij jouw time management? Neem dan contact met ons op!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn