Skip to content

SEO bij Apple zoekmachine

Latoya de Randamie

Online Marketeer / SEO specialist

Hoe richt ik mijn SEO in als Apple haar zoekmachine lanceert?

1980: Henk biedt zijn diensten aan door een kaartje te prikken op het bord bij Albert Heijn.

2000: Joycelyn biedt haar diensten aan door kaartjes en flyers af te drukken bij Vistaprint en deze in verschillende wijken of bij bedrijven achter te laten.

2020: Maan versterkt haar online positie door vindbaar te zijn in zoekmachines zoals Google.

2021: What if… Apple haar eigen zoekmachine lanceert?

 

Apple werkt al jaren hard aan een eigen zoekmachine en dat is meer dan begrijpelijk. Als toestel fabrikant van de iPhone (iOS) met een aandeel van 35% wereldwijd heb je nogal wat te vertellen en ben je misschien wel de belangrijkste klant van Google ooit. De 65% Android gebruikers worden verdeeld over alle andere merken. Google (met in Nederland ruim 90% marktaandeel) betaalt jaarlijks een fors bedrag aan Apple om Google te gebruiken als zoekmachine op de iPhone.

De eerste signalen die het bericht ondersteunen dat Apple met een eigen zoekmachine komt, zijn de transfer van techneut John Giannandrea, van Google naar Apple, en een verhoogde activiteit van Applebots, die gespot zijn bij het crawlen van webpagina’s. Apple heeft geen gehoor gegeven aan de berichten of ze bezig zijn met de ontwikkeling van een zoekmachine. Maar, What if… Apple haar eigen zoekmachine wel lanceert?



Wat Googlebots en Applebots belangrijk vinden

Je title en description verwerk je in de head van je HTML en zijn onderdeel van je metagegevens. Op deze plek kan je bots ook de instructie geven je pagina wel of niet te indexeren. Zorg ervoor dat je metagegevens de Applebots welkom heten en de instructie geven je webpagina te indexeren. Zo is je webpagina gewoon vindbaar in zoekmachines. Je H1 Tag verwerk je in de body van je HTML.

 

Hoe je de juiste zoekterm vindt om te verwerken in je title, description en H1 tag kan veranderen als je websitebezoekers gebruik maken van Apple. Apple geeft de ingetoetste zoektermen van gebruikers namelijk niet door aan zoekmachines. Deze data zijn dus niet beschikbaar in de searchtools. Om erachter te komen wat de mogelijke trefwoorden zijn die jouw publiek gebruikt, zul je in toekomt dus wellicht creatiever moeten zijn.

 

Tip 1

Praat met je klanten. Maak gebruik van een stukje aftersale om te vragen of ze tevreden zijn over je dienst of product. Marketeers geven aan, dat persoonlijk contact een waardevol element is om op te nemen in marketingstrategie. Je weet dan welke argumenten en welke trefwoorden belangrijk zijn.

Tip 2

Kom via social engagement erachter hoe je doelgroep communiceert en welke trefwoorden relevant zijn. Verwerk deze relevante trefwoorden in je title, description en H1 tag.

 

Click Through Rate

Heb jij een offline én online netwerk? Een zichtbaar netwerk in de vorm van links naar je site laat niet alleen zien dat je website hooggewaardeerd is. Het zorgt ook voor meer traffic naar je website in de vorm van click throughs. Zet dus linkbuilding in. Een off- en online netwerk maakt linkbuilding in de toekomst een stuk gemakkelijker.

 

Bounce Rate en Ontwerp & Design

“I came, I puked, I left”, is een uitspraak van Avinash Kaushik (een Indiase ondernemer en publieke spreker) en beschrijft wat er gebeurt als het ontwerp van je pagina niet voldoet aan de verwachtingen van jouw online bezoeker. Apple hecht waarde aan een professioneel ontwerp & design. Een goed ontwerp en design draagt ook bij tot een lagere Bounce Rate. Maak je pagina dus interessant voor jouw potentiële doelgroep.

 

Google reviews

Het laatste punt zijn Google reviews. Google reviews hebben een positieve uitwerking op de vindbaarheid van je webpagina. Deze zorgen ervoor, dat je hoger scoort in Google. Hoe meer kwalitatieve reviews, hoe hoger Google je rankt en hoe hoger je in de zoekresultaten verschijnt. Wat denk jij? Zal Apple deze reviews ook meenemen of zijn eigen reviews introduceren? En betekent dit, dat we nieuwe reviews moeten verzamelen?

Het verhaal dat Google en Apple presenteren, is dat ze waarde hechten aan relevantie en autoriteit, als ook aan de waarde die anderen aan je website geven. Het een volgt aardig uit het andere.

Sales Marketing Group kan je helpen

Kan je meer ondersteuning gebruiken? Neem dan contact met ons op!

Facebook
Twitter
LinkedIn