Skip to content

In 4 stappen jouw elevator pitch

Wat is een elevator pitch?

Een elevator pitch is een korte presentatie waarin je uitlegt wat je doet. Je krijgt hier doorgaans niet meer dan zestig seconden voor, maar er zijn ook varianten die veel korter zijn. De naam is ontstaan, omdat mensen de pitch vergelijken met de lift. Je stapt in de lift en iemand vraagt wat je doet. Je moet je verhaal dan zo snel kunnen vertellen voordat die ander de lift weer uitstapt. Je hebt maar één moment. 

 

Een elevator pitch wordt nog wel eens bij een netwerkevent gebruikt, maar passen we ook toe op bijvoorbeeld social media, zoals je Facebookprofiel, LinkedIn-profiel of e-mailhandtekening. Je kunt dus een speciale elevator pitch hebben die je gebruikt tijdens een netwerkbijeenkomst en weer een andere voor je social-media. Het is niet gek als je meerdere versies van je elevator pitch hebt.

Het doel

Het doel van een elevator pitch is vooral om kort en krachtig te blijven. Daarnaast wil je een blijvende indruk achterlaten. We zijn vaak vooral bezig met allerlei details, die voor je gesprekspartner niet altijd even belangrijk zijn. Bij een elevator pitch vertel je alleen dat wat belangrijk is en als iemand geïnteresseerd is, kan hij of zij naar je toekomen. Maar hoe zorg je er nou voor dat mensen geïnteresseerd raken in jouw elevator pitch? 4 stappen om je op weg te helpen!

1. Het gaat niet om jou

Dit klinkt een beetje gek. Maar stel je eens voor dat iemand deze pitch geeft: 

 

Ik heb een studie gevolgd als online marketeer en vervolgens ben ik jarenlang actief geweest bij grote bedrijven. Ik ben beschikbaar voor werk. 

 

Dit is de manier waarop veel mensen pitchen. Het nadeel: de lezer of luisteraar heeft géén idee wáárom ze bij jou moeten zijn. Ja, je hebt goede opleidingen gevolgd en een fantastisch portfolio, maar daarin ben je niet de enige. Waarom willen ze jou hebben? Simon Sinek schreef het al in zijn boek: ‘Start with why’.  Vertel dus niet wie je bent, maar waarom iemand bij jou moet zijn. Bekijk jezelf dus eens vanuit het oogpunt van een ander. Wat maakt jou interessant, wat maakt jou wezenlijk anders dan de rest? Dat is een interessante invalshoek voor jouw elevator pitch.

2. Bereid je voor

Het is slim om je elevator pitch wat voor te bereiden. De volgende stappen helpen je op weg: 

  • Bedenk wat je wilt zeggen of schrijven;
  • Werk het uit;
  • Bedenk meerdere varianten, zodat je kunt afwisselen;

Geef je een pitch bij een netwerkevent: leer je pitch dan niet niet woord voor woord, maar zorg dat je ongeveer weet wat je wil gaan zeggen. Focus je vooral op de boodschap. Bedenk vooraf ook goed wat je precies wilt bereiken met je elevator pitch. Het is slim om vooraf een doel voor ogen te hebben. Dat doel is bijvoorbeeld meer klanten aantrekken, maar het kan ook een samenwerking zijn die je zoekt.. Realiseer je echter ook goed dat je met enkel een elevator pitch niet direct een nieuwe klant binnenhaalt. Mensen willen je eerst een beetje vertrouwen, voordat ze zaken met je doen. Spoor dus aan tot een vervolggesprek en creëer een call to action die past bij je uiteindelijke doel. Vind je het eng om een elevator pitch te houden? Oefen het dan een paar keer, bijvoorbeeld bij vrienden, familie of zakenpartners. 

Schrijf je de pitch voor je website of social media? Laat deze dan eens lezen aan anderen en vraag of het verhaal helder is. De pitch hoeft niet in een keer goed te zijn. Laat de tekst een paar dagen liggen.

 

Lees ook: https://www.salesmarketinggroup.nl/wat-zijn-de-verschillen-tussen-ondernemingsvormen/

3. Beoordeel het publiek

 

Voordat je naar het event gaat, beoordeel je het publiek. Vaak kun je wel vinden wie er ongeveer komen of heb je een algemeen beeld van de aanwezige bezoekers. Wie is het publiek waar je de elevator pitch voor moet geven? Kennen ze je al? Bezoek social media pagina’s. Welke gemeenschappelijke interesses zijn er? Wat kun jij voor deze mensen betekenen? Aan de hand van je informatie, kun je de pitch eventueel wat aanpassen en een van je andere varianten gebruiken. 

Let ook goed op je woordkeuze. Tussen een groep specialisten kun je bijvoorbeeld al veel technischer spreken dan wanneer je dit in een groep die jouw beroepsvak helemaal niet kennen.

Hetzelfde geldt voor social media of je website. Probeer te beoordelen wat voor een mensen je profielpagina bekijken en wie je precies wilt bereiken. Je kunt de tekst gemakkelijker aanpassen als je weet wie je wil aanspreken.

4. Geef je elevator pitch

Waar het volgens Dolf Kos vaak aan ontbreekt, is kennis en reactiesnelheid. Er wordt vaak gezegd dat het een tijdelijke trend is en niet zo’n vaart zal lopen. Maar dit is echt disruptief, marktverstorend, aldus Dolf Kos. Bedrijven kunnen echt niet meer zonder een goed doordachte omni-channel strategie en implementatie mèt aanwezigheid op marktplaatsen. Veel bedrijven zien dat (nog) niet. Maar zorg dat je erbij bent. Dolf Kos: ‘You can’t beat them, so join them.’

Aanvullende tips

Vind je het echt heel eng om te pitchen? Dan zijn er trainingsmogelijkheden om je presentatieskills te verbeteren. Improvisatielessen of een groep als Toastmasters kan je hier erg bij helpen. Je leert dan in een vertrouwde omgeving het podium te pakken. Voorkom sowieso altijd dat je je pitch letterlijk uit je hoofd kent, maar pas hem per situatie aan. Het luistert niet lekker als iemand een pitch woord voor woord heeft ingestudeerd.

 

Als er andere mensen zijn die ook een elevator pitch geven, kijk dan goed of er mogelijk een match is. Ga na afloop een gesprek aan met interessante mensen die je nog niet kende en reageer op iets dat je hoorde in de pitch. Andere elevator pitches kunnen daarbij een bron van inspiratie zijn voor je eigen pitch. Precies kopiëren mag natuurlijk niet, maar je kunt wel kijken wat voor een stijl van pitchen jou aanspreekt.

 

En belangrijk: blijf oefenen. Hoe vaker jij een elevator pitch geeft, hoe gemakkelijker het voor je wordt om direct antwoord te geven op de vraag wie je bent.

Voorbeeldpitch

Bekijk bijvoorbeeld eens deze pitch, die gewonnen heeft in Amerika: https://www.youtube.com/watch?v=n0BKBcSZaA0

 

Deze jongeman komt eerst met een feit waarvan de meeste mensen zich niet bewust zijn. Vervolgens vertelt hij over zijn eigen ervaring met het eerder genoemde feit. Het zorgt meteen voor empathie en begrip. En daarna vertelt hij over zijn app-idee. Al vanaf het eerste moment zal het publiek geïnteresseerd luisteren. Zijn verhaal is goed onderbouwd en ook voor de leek prima te volgen.

Leren pitchen?

Wil jij jouw pitch in de praktijk brengen? Kom dan langs bij onze gratis Inspire & Connect events. We geven iedereen de kans om een korte pitch te houden. Ook kun je zien hoe anderen het doen en daar inspiratie uit halen. Zien we jou binnenkort?

Sales Marketing Group kan je helpen

Kan je meer ondersteuning gebruiken? Neem dan contact met ons op!

Facebook
Twitter
LinkedIn