Skip to content

Hoe werken social media algoritmes?

Wat zijn algoritmes?

Je kan algoritmes vergelijken met een stappenplan. Dit stappenplan volgt jou tijdens jouw online activiteiten en op basis daarvan gaan de algoritmes jouw voorkeuren bepalen. Hierdoor krijg je content zichtbaar die interessant voor je kan zijn. Het algoritme blijft jouw stappen volgen om continu relevante content aan te bieden Wanneer je op social media bijvoorbeeld een bericht met sieraden een like geeft, maar steeds berichten met schoenen voorbij scrollt, zal je door de algoritmes vaker sieraden te zien krijgen en schoenen veel minder. De algoritmes zien namelijk patronen in waar je interesses liggen. Zo filteren ze wat relevante berichten voor je zijn en wat niet. Het kijkt mee met de beslissingen die je online maakt en kan met deze data toekomstige beslissingen voor je maken om jouw social media feed relevant te maken. Dankzij algoritmes kunnen mensen tijdens het gebruik van internet eenvoudiger stappen ondernemen om hun belangen te behartigen. Door de acties die ondernomen worden blijft het algoritme alles volgen om te kunnen schakelen naar behoeften welke op dat moment relevant zijn voor de gebruiker.

Algoritmes inzetten voor bedrijven op social media

Achter algoritmes zit een verdienmodel waar de social media kanalen op draaien. Zo ook op social media. Bedrijven kunnen via deze kanalen advertenties aanmaken tegen betaling, waarna ze worden meegenomen in de algoritmes en verschijnen op de feed van mensen waarvoor de advertentie relevant kan zijn. Zo is een doelgroep te targeten met met keywords, waar vervolgens de algoritmes er voor zorgen dat je er als bedrijf inkomsten uit kan halen en zo verdienen social media kanalen aan de algoritmes.

 

Lees ook: https://www.salesmarketinggroup.nl/social-media-marketing/

Algoritmes zijn niet altijd gunstig

Als bedrijf zijnde zitten er ook nadelen aan algoritmes. Wanneer je berichten niet tegen betaling plaatst op social media, krijgt niet iedereen deze te zien. Het organisch bereik is vele malen kleiner en de algoritmes houden dit organische bereik ook bij. Wanneer dit organisch bereik groot ligt en interactie heeft met gebruikers, krijgen steeds meer gebruikers het te zien. Als je jouw bericht uit wilt lichten ontkom je er dus eigenlijk niet aan om te gaan adverteren.

Het inzetten van algoritmes als online marketeer

Het gebruik van algoritmes is veelal een kwestie van ontdekken wat voor het bedrijf werkt. Een afwisseling van het type berichten dat online komt is hierbij ook van belang, want dit blijft interesse wekken voor de gebruiker in plaats van dat het overkomt als een herhaling van eerdere berichten. Wissel bijvoorbeeld het type berichten af, van het gebruik van externe linken tot aan berichten welke niet zijn gericht op verkoop. Hierdoor kom je niet al te pushend over op de gebruikers en zal het social media kanaal de berichten met organisch bereik beter tonen wanneer je vervolgens weer een verkoopbericht plaatst. Zodra je constant verkoopberichten online zet op het social media kanaal zullen de algoritmes zien dat je focus enkel ligt op verkopen en dan zal je vervolgens betaald moeten gaan adverteren om nog gezien te worden.

 

De conclusie? Plaats niet alleen advertenties op social media kanalen om een groter organisch bereik te hebben en werk met betaalde advertenties via trial and error om te ontdekken waar de grootste kracht binnen de algoritmes zitten voor het bedrijf waar je voor adverteert.

Sales Marketing Group kan je helpen

Kan je meer ondersteuning gebruiken? Neem dan contact met ons op!

Facebook
Twitter
LinkedIn