Skip to content

Hoe schrijf je een goede SEO-tekst?

Laura Graichen

Copywriter

Als tekstschrijver/copywriter krijg ik vaak de vraag ‘of ik ook SEO-teksten schrijf’ regelmatig gesteld. Het antwoord is: JA! Elk bedrijf en ondernemer heeft SEO (Search Engine Optimization) nodig om (hoog) te verschijnen in Google. Dit is immers de grootste wereldwijde zoekmachine. Het spreekt voor zich dat men op de eerste pagina wilt verschijnen.

 

In feite ontkom je dus niet aan het verbeteren van je vindbaarheid. Het is natuurlijk zonde om bezoekers en vervolgens ook opdrachten mis te lopen. In dit blog vertel ik meer over de inhoud van het schrijven van SEO-teksten en copywriting.

 

Hoe schrijf je een goede SEO-tekst?

Een SEO-tekst schrijf je ten eerste voor bezoekers. Toch is het heel aanlokkelijk om je meteen te richten op de techniek. Iets waar mijn eerste gedachte meestal ook naar uit gaat. Het is immers een SEO-tekst. Denk aan:

  • Waar plaats ik de keywords?
  • Hoeveel keywords?
  • Kom ik tot aan de 500 (verplichte) woorden?
  • Welke zoekmachinevriendelijke URL’s plaats ik?
  • Hoeveel dik-en schuingedrukte woorden gebruik ik?

Het is van belang jezelf juist de vragen te stellen wat betrekking heeft tot de lezer:

  • Voor wie schrijf ik deze tekst?
  • Wat is het doel?
  • Is er een CTA (‘call to action’) van toepassing?
  • Wat is aantrekkelijk voor de lezer?
  • Wat is de tone of voice? 

Door vooraf jezelf deze vragen te stellen ben je sneller in staat een nog betere doelgerichte tekst te schrijven. Met geluk wordt de tekst gedeeld via Social Media en dat werkt weer goed voor SEO!

 

Bepaal de juiste keywords

Keywords (zoekwoorden) zijn de gezochte woorden die worden ingetikt in het zoekveld. Het is aan Google om te bepalen wie er in de top 10 verschijnt.

 

Bij het schrijven van een SEO-tekst worden de keywords op strategische wijze in de tekst verwerkt. De tekst wordt als het ware in elkaar ‘geknutseld’. Toch is het van belang om je te blijven richten op de lezer (denk terug aan het belang van de doelgroep).

 

Als de SEO-technieken overduidelijk terug te zien zijn in de tekst, kan Google jou hierop ‘afstraffen’. ‘Schrijven voor Google’ wordt namelijk met de dag strenger.

 

Lees ook: https://www.salesmarketinggroup.nl/welke-verzekeringen-heb-ik-nodig-als-zzper-deze-verzekeringen-helpen-je/

Hoe schrijf je nu een ijzersterke tekst?

Als je vooraf weet met welke zoekwoorden je rekening moet houden, bepaal je meteen de intentie van de lezer.

Laat vervolgens SEO even ‘voor wat het is’ en concentreer je op de doelgroep, boodschap en de ‘call to action’. Een goede tekst heeft minimaal 350 woorden.

 

In teksten langer dan 350 woorden kunnen meer zoekwoorden en synoniemen worden verwerkt. Gebruik wel voldoende alinea’s, dit leest over het algemeen wat fijner.

Copywriter, tekstschrijver, wat is het verschil?

Er zit wel degelijk een verschil tussen een copywriter en een tekstschrijver. Een copywriter heeft (bijna altijd) het doel om iets te verkopen of te bereiken met de tekst. Daarnaast maakt een copywriter gebruik van een ‘call to action’. Dit is een term om de lezer tot een specifieke handeling over te laten gaan. Een tekstschrijver is er veelal om de lezer te informeren en te vermaken.

Copywrit​ing

Als je als organisatie het bezoekersaantal van je website wilt laten groeien, doe dan een beroep op een goede copywriter.

Een goede copywriter zorgt ervoor dat jouw verhaal met de juiste woorden tot uiting komt. Aantrekkelijk, inspirerend en vooral informatief.

 

Het doel is om te laten zien waarom jouw dienst of product hun geld waard is. Tegenwoordig scannen mensen teksten, daarom is het vaak van belang het verhaal makkelijk te begrijpen, kort & bondig en to the point is.

Weg met die clichés!

Een goede copywriter probeert clichés te vermijden (denk aan: ‘bij ons bent u aan het juiste adres voor…) en zorgt voor verbinding en connectie met de lezer. 

 

Meta description & meta title

Een meta description & meta title moet worden gecreëerd na het schrijven van een copy tekst. Dit zijn twee belangrijke onderdelen binnen zoekmachine optimalisatie.

 

Een meta description is de tekst die niet te zien is op de website, maar omhoogkomt in Google. De tekst in de meta description is de ‘beschrijvende tekst’. Houd als vuistregel 155 tekens inclusief spaties aan.

 

Een meta title is de titel van de pagina en zichtbaar in de zoekmachine. Soms ook wel title tag of page title genoemd.

Sales Marketing Group kan je helpen

Kan je meer ondersteuning gebruiken? Neem dan contact met ons op!

Facebook
Twitter
LinkedIn