Skip to content

KVK Onderzoek ‘Groeiambities en -belemmeringen van zzp en klein-mkb’

De zware tijden van de financiële crisis beginnen steeds verder achter ons te liggen. Dat blijkt wel uit het onderzoek ‘Groeiambities en -belemmeringen van zzp en klein-mkb’ dat werd uitgevoerd door de KVK. Wat betekent dit?

Het gaat de goede kant op met de zzp’ers!

We kunnen uit het onderzoek concluderen dat het goed gaat. Tweederde van de zzp’ers verwacht een stijging van de inkomsten in de komende drie jaar. Dat is een mooie verwachting, vooral als je nagaat dat bijna een kwart van de zzp’ers (23 procent) de afgelopen drie jaar de omzet zag dalen. Vergis je niet, deze kosten kunnen hoog oplopen. Het gemiddeld uurtarief van een advocaat ligt namelijk rond de 200 euro. Voor je een kennismakingsgesprek hebt gehad en de kwestie hebt voorgelegd, ben je alweer een paar uur verder. En dat terwijl je al een redelijke rechtsbijstandverzekering hebt rond de 350 euro per jaar.

 

Meer drukte, en dan?

Meer omzet, betekent doorgaans ook meer werk. Opvallend is dat slechts 2 procent van de zzp’ers denkt aan een groei in personeel. Het aannemen van extra personeel, betekent extra financiële risico’s en daar zit lang niet iedereen op te wachten. Maar hoe moet je dat dan oplossen met al dat extra werk? Tweederde van de zzp’ers geeft aan dat meer werk ook meer werkuren betekent. 34 procent van de zzp’ers geeft aan vaker nee te zeggen als ze meer werk krijgen. 29 procent zegt dat ze opdrachten willen doorgeven aan andere zzp’ers die ze kennen.

Acquisitie kost de meeste tijd

Het is natuurlijk geweldig dat zzp’ers voorspellen meer omzet te draaien de komende jaren. Maar daar zijn in de meeste gevallen wel nieuwe klanten voor nodig. Het vinden van nieuwe klanten is tijdrovend. Het is gemakkelijker om een bestaande klant voor je te winnen, dan iemand die je nog helemaal niet kent. Het afnemen van een dienst of het kopen van een product, heeft namelijk vooral met vertrouwen te maken. Als je als zzp’er of mkb’er al voorspelt dat je meer uren moet werken, is het wellicht verstandig om eens te bepalen welke werkzaamheden je uit handen geeft. Je kunt bijvoorbeeld de marketing volledig door iemand anders laten doen.

Voordelen

Als je de marketing door een specialist laat doen, heeft dat de volgende voordelen:

  Een specialist weet precies wat hij of zij doet en de marketing is daardoor effectiever;

  Je bespaar flink wat geld;

  Je kunt je focussen op je declarabele werkuren.

Sales Markting Group helpt

Wil jij jouw marketingplan door een specialist laten uitvoeren? Sales Marketing Group helpt! Onze specialisten weten alles over online marketing en zorgen ervoor dat jouw bedrijf de aandacht krijgt die het verdient. Wil jij hier meer over weten? Neem dan contact met ons op.

 

Ben je werkzaam in de marketing

Ben jij werkzaam in de marketing en wil je wel een groei realiseren, maar weet je niet goed hoe? Ook dan helpt Sales Marketing Group jou. Met inspirerende trainingen en een fijn netwerk waar jij door groeit. Weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Kom eens langs bij een Inspire & Connect of neem direct contact op. 

 

Het onderzoek werd uitgevoerd door de KVK in de tweede helft van 2018. Er deden in totaal zo’n 1.500 ondernemers aan mee, waarvan er zo’n 800 zzp’er waren. 

Sales Marketing Group kan je helpen

Kan je meer ondersteuning gebruiken? Neem dan contact met ons op!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn