Skip to content

Waarom het integreren van marktplaatsen in je omni-channel strategie noodzakelijk is

Dolf Kos

Dolf Kos

Senior digital marketeer &

e-commerce expert

Waarom het integreren van marktplaatsen in je omni-channel strategie noodzakelijk is

Enkel een bezoekje aan de plaatselijke bakker of speelgoedwinkel is niet meer van deze tijd. Het landschap is gigantisch veranderd waarin technologie een vogelvlucht heeft gemaakt. Door deze vernieuwingen zijn de verwachtingen hoger dan ooit. Het aantal webshops is tegelijkertijd enorm toegenomen en er is zoveel meer dan enkel Bol.com. Als klapper op de vuurpijl heeft Covid dit alles ook in een stroomversnelling gebracht.

 

Daarom is een goede omni-channel strategie essentieel. Want een goed channel gaat veel verder dan de deuren van een winkel of de omgeving van een webshop. Denk aan de opkomst van grote marktplaatsen als Amazon, Ebay en Zalando. Wat de impact is van marktplaatsen en hoe je dit kunt integreren in je strategie, lees je in deze blog.

1. Het landschap veranderd

De enorm snelle groei van e-commerce heeft ervoor gezorgd dat bedrijven fundamenteel anders moeten nadenken over verkopen. Vergeet de traditionele bedrijfskolom waar producenten een een push-strategie hanteerden. Vergeet ook de tijd waarin ze gebruik maakten van agenten en distributeurs om de consument te bereiken. We leven in een tijd waar we met online shops concurrentievoordeel behalen. En daardoor heeft de opkomst en snelle groei van online marktplaatsen de e-commerce wereld op z’n kop gezet. Hieronder is deze verandering in de value chain weergegeven.

Bron: ChannelEngine & Maxlead: value chain direct-to-consumer, before – today.

Het directe effect hiervan is dat de consument de zoektocht start bij de marktplaats en dus niet traditioneel via Google. Het is belangrijk om hier bewust van te zijn en dit mee te nemen in je online marketingstrategie.

2. Kansen en bedreigingen

Dat marktplaatsen grote kansen bieden, blijkt wel uit harde cijfers.

 

  • Zo is het aandeel van e-commerce, in de totale verkoop in retail wereldwijd, 18,5%. Voor de pandemie was dit nog 16,1%. En het is almaar groeiende!

 

  • Binnen dit aandeel in de e-commerce groeit de verkoop, afkomstig van de verkoop van de marktplaatsen. Dit is al 56% en de verwachting is dat dit zal groeien naar 75% van het totaal dat online in retail wordt verkocht.

Bron: Maxlead

 

Wil je als onderneming of merk je bereik, volume en omzet verhogen? Dan kun je ervoor kiezen om te verkopen via 1 of meerdere online marktplaatsen.

 

De voordelen:

  1. Er zijn geen barrières om te beginnen. Je kunt je gratis en gemakkelijk aanmelden als partner.
  2. Je hebt niet persé een investering nodig. Je hoeft niet zelf een goede webshop te bouwen en te onderhouden waarvoor je veel technologie, kennis en tools nodig hebt om een klantrelatie op te bouwen.
  3. Er is geen maandelijkse rekening die je aan een marktplaats moet afstaan. Je betaalt enkel commissie over je verkochte artikelen.
  4. Je hebt direct toegang tot vaak miljoenen klanten.
  5. Veel marktplaatsen bieden service en ondersteuning.

 

Kortom: je hebt een online winkel zonder opstartkosten. Voor producenten met een dealers-constructie een interessante kans om zo gemakkelijk de potentiële markt te vergroten, zonder te investeren in een eigen webshop. Ook voor merken met een fysieke winkel, zoals Rituals en Nespresso, is dit een interessante optie. Denk aan de vele mogelijkheden voor cross-sell & upsell en de spin-off naar de fysieke winkels toe.

 

Gevaar

Ieder voordeel heeft zijn nadeel. En in dit geval kan het een nadeel zijn, dat vooral ook het concurrentieveld verandert. Er komen nieuwe en andere concurrenten; dit kan een rechtstreekse bedreiging zijn. Op een marktplaats krijgt de consument altijd meerdere keuzes wanneer hij/zij een product zoekt. Er kan dan een concurrent zijn die op dat moment net een beter aanbod heeft. Dit is met name een bedreiging voor retailers met meerdere merken in huis zoals de Bijenkorf.

3. Plan van aanpak

Voordat je daarom begint met een marktplaats, is het belangrijk goed na te denken over de doelstelling en strategie. Vervolgens kun je op basis daarvan een plan van aanpak maken.

 

Dit begint bij data-analyse. Denk dan aan Google Analytics of een soortgelijke tool. Vervolgens bepaal je de omzet- en winstdoelstelling en maak je een segmentatie in kanalen. Belangrijk is de ruimte in je bruto marge. Want wat moet deze overall zijn? Wat is hierin de bandbreedte overall, per kanaal, maar ook op product-markt niveau? Dit is uiteraard weer afhankelijk van je strategie. Belangrijk is strategie van je merk, maar ook op product portfolio niveau. Zorg dat alles met elkaar aligned is en dat de klantreis optimaal is. En ook nog eens met de juiste toolings in geautomatiseerde processen. Dat is misschien nog wel de grootste opgave.

 

Waar het specifiek om gaat bij marktplaatsen, is het belang van een keuze voor generieke marktplaatsen zoals bijvoorbeeld Bol.com. Is je onderneming internationaal georiënteerd? Dan is Amazon zeker de marktplaats om op aanwezig te zijn. Maar houdt ook rekening met de lokale helden. Lokale marktplaatsen die erg groot zijn in eigen land, zoals Kaufland.de in Duitsland, Allegro in Polen en FNAC in Frankrijk en België.

4. Tot slot

Waar het volgens Dolf Kos vaak aan ontbreekt, is kennis en reactiesnelheid. Er wordt vaak gezegd dat het een tijdelijke trend is en niet zo’n vaart zal lopen. Maar dit is echt disruptief, marktverstorend, aldus Dolf Kos. Bedrijven kunnen echt niet meer zonder een goed doordachte omni-channel strategie en implementatie mèt aanwezigheid op marktplaatsen. Veel bedrijven zien dat (nog) niet. Maar zorg dat je erbij bent. Dolf Kos: ‘You can’t beat them, so join them.’

Facebook
Twitter
LinkedIn