Skip to content

Hoe krijgt mijn post meer bereik op LinkedIn?

LinkedIn is natuurlijk hét platform om connecties te maken en om relaties te onderhouden.

Je gaat er misschien vanuit dat de hoeveelheid connecties op LinkedIn bepaalt of je content de mensen buiten jouw eigen netwerk bereikt. Dit klinkt immers best logisch, maar er bestaat er ook zoiets als: het Algoritme.

Dit is eigenlijk wat er achter de schermen bij – in dit geval LinkedIn – gebeurt. Het Algoritme bepaalt of je content verder wordt verspreid en wie deze te zien krijgt.

 

Graag leg ik uit hoe het Algoritme werkt en hoe je het meest uit je LinkedIn-content haalt. 

Hoe werkt het LinkedIn Algortime?

Als je iets post op LinkedIn gaat het Algoritme bepalen of het van goede/slechte kwaliteit is en of het spammy’ is.

Als het Algoritme besluit dat je content goed genoeg is, zal het verschijnen op de feed.

Dit is eigenlijk een tijdelijke fase. De zogeheten bots monitoren hoeveel engagement jouw post oplevert.

 

Ontstaat er genoeg interactie?
Hoeveel commentaren of reacties krijgt jouw post?
Wordt je post zelfs gedeeld?

 

LinkedIn wil eerst zien hoe je eigen netwerk reageert op jouw post om te besluiten of het op de feed blijft verschijnen.

Als het aan de verwachtingen voldoet, komt je post eigenlijk in een soort tweede fase terecht en wordt het steeds vaker weergeven.

Mensen kunnen echter ook aangeven of je post ‘spammy’ is.

 

 

Hieronder een mooi overzicht van LinkedIn Engineering hoe het Algoritme in essentie werkt.

 

 

 

Stage 1 – content goedgekeurd?

In de eerste fase wordt er bepaalt in welke categorie jouw post valt door het Algoritme.
In de eerste instantie wordt er gekeken naar de inhoud van de content. Is het een video, alleen tekst of een afbeelding? Vervolgens wordt er een label geplakt op de post: spam, lage kwaliteit of hoge kwaliteit

 

Stage 2 – in de newsfeed! 

We gaan ervan uit dat jouw content is goedgekeurd en dat het tijdelijk in de newsfeed wordt weergeven. Dit is eigenlijk een soort testfase dat aan een kleine groep mensen wordt getoond.

In deze fase bekijken de ‘Algoritmebots’ hoe interactief jouw netwerk is rondom de post.
Je eigen netwerk zal je post moeten voorzien van reacties en commentaren wil het in stage 3 terechtkomen.

Hierbij is het natuurlijk belangrijk dat je post bij deze kleine groep mensen wel onder de aandacht komt. Het verschijnt immers maar tijdelijk op de feed.

Hou dus rekening met de dag en het tijdstip dat je post!

 

Stage 3 – de kwaliteit van je (eerdere) content en je profiel 

Er wordt gekeken naar de kwaliteit van je content en je profiel.
Het Algoritme besluit of jouw post aan meerdere mensen wordt getoond en of het langer op de feed blijft staan.

Let op: je bericht kan echter ook als spam gemarkeerd worden (door mensen). In dit geval wordt je post niet meer getoond.

 

Stage 4 – viral!? 

In de laatste stage willen voornamelijk de redacteurs begrijpen waarom je post zo goed werkt.
Dit wordt weer meegenomen in het Algoritme. Vandaar dat dit zeer frequent veranderd.
Wanneer jouw content nog steeds wordt gedeeld en voorzien van reacties en commentaren, blijft het Algoritme je post verder verspreiden.
Vandaar dat je soms posts ziet van weken geleden!

 

Bekijk deze posts aandachtig en kijk of je ziet waarom ze zo lang in de newsfeed verschijnen!

 

 

Meer bereik en interactie op LinkedIn

Nu je weet dat het Algoritme van LinkedIn je content filtert op kwaliteit, kun je deze kennis toepassen om meer bereik te genereren. Hier nog een paar extra tips:

 

  • Dit klinkt natuurlijk vanzelfsprekend maar het is wel ontzettend belangrijk: zorg dat je je eigen profiel op orde hebt! Voeg een profielfoto en header toe. Vul je functie in en beschrijf in de samenvatting wat je doet. Mensen die op jouw pagina terechtkomen willen in een oogopslag zien wat je exact doet voordat ze je benaderen.
  • Maak gebruik van relevante hashtags. Hiermee vergroot je je bereik en zorg je voor meer engagement op je post. Meer gebruikers maken gebruik van hashtags door ze bijvoorbeeld ook te volgen. Hierdoor wordt hun newsfeed relevanter. Een ideale manier om buiten je bekende bubbel te treden en nieuwe gebruikers te bereiken.
  • Gebruik, indien mogelijk, altijd een visueel aspect in je post om meer aandacht te genereren.
  • Plaats je eigen content, oftewel: native content. Dat video de ideale vorm van content is voor social is natuurlijk niets nieuws. Net zoals elk social platform, wilt ook LinkedIn dat je zo lang mogelijk op het platform blijft.
    Het Algoritme geeft altijd voorkeur aan een native video boven een YouTube link. Je kunt video’s perfect geschikt maken voor een platform als LinkedIn.
    Dit werkt ook bij een link naar een artikel.

Tip om het Algoritme wat slimmer af te zijn: plaats de link in de comment van je eigen post!

 

  • Deel content waar je netwerk wat aan heeft. Deel je kennis! Hierdoor creëer je hoogstwaarschijnlijk meer interactie.
    Reageer ook op de comments onder je eigen post. Hoe hoger het engagement, hoe groter het netwerk dat jouw bericht te zien krijgt.

Kortom: als je goed wilt scoren op LinkedIn met jouw posts, zorg dat je kwalitatieve content maakt en steekt in het platform en je connecties. Creëer interactie!

 
 
Foto van Melissa Gillessen

Melissa Gillessen

Online Marketeer

Facebook
Twitter
LinkedIn