Skip to content

Een interview met Martin Eefting

Martin Eefting

Social Media Specialist

Zelfstandig ondernemer­schap in een stroom­versnelling met SMG

In 2015 was ik al ingeschreven bij de KvK, maar nog wel aan het werk in een fulltime dienstverband. Destijds werkte ik bij een filiaal van Beddenreus (onderdeel van Beter Bed). Daar liep ik behoorlijk tegen mijn plafond aan. Verder groeien zat er niet; ik ervaarde geen ruimte om mij als zelfstandig en weldenkend persoon verder te ontwikkelen. Daarnaast betekent detailhandel ook werken, wanneer anderen vrij zijn: in het weekend en/of op zon- en feestdagen. Mede door de geboorte van onze zoon, wat om een flexibelere indeling van werken vroeg, heb ik in april 2018 de beslissing genomen om uit loondienst te gaan.

Hoe heb je die overstap van loondienst naar zelfstandig aangepakt?

Begin 2017 had ik een freelance klant voor één dag in de week. Vanaf die periode heb ik ook stapsgewijs mijn uren bij Beddenreus teruggebracht. Begin september van datzelfde jaar werkte ik nog maar negentien uur per week bij Beddenreus. Dat was best een periode waar wij financieel op moesten toeleggen, maar dankzij de baan van mijn vrouw lukte het wel om rond te komen en verder te bouwen aan ‘Eefting Online Marketing’.

 

In april 2018 ben ik geheel zelfstandig geworden. Dat was nog steeds spannend, want de enige ‘vastigheid’ die ik toen had was de uitbreiding in uren van mijn allereerste opdrachtgever naar twee dagen per week. En voor diegene die het wil weten, dat was bepaald niet het uurloon wat ik nu kan vragen.

 

Echter had ik het geluk een beetje aan mijn zijde door een ‘stage’ meeloopdag in augustus 2017 (officieel een KEES-dag: Klantgericht Eigenaarschap Experimenteren en Samenwerken). Op het kantoor in Uden bij de marketingafdeling van Beter Bed ontmoette ik Dolf die daar aan het werk was als interim Team Lead Ecommerce. Op dat moment was SMG nog niet eens bedacht, maar Dolf zat wel al vol adviezen en contacten. Na die dag hebben we contact gelegd via LinkedIn. Ik had toen nog geen flauw benul waar dat contact mij ruim een jaar later heen zou leiden.

 

Een jaar later

Op LinkedIn had Dolf gezien dat ik in augustus 2018 geheel zelfstandig was geworden en al even een ‘thumbs up’ gegeven. In september 2018 heeft Dolf mij opnieuw benaderd – SMG bestond toen ongeveer een half jaar – en hebben wij een afspraak gepland. Dolf zijn passie om ambitieuze zelfstandigen echt verder te helpen, had ik al een jaar eerder ervaren op de meeloopdag. Met dat vertrouwen kostte het mij weinig moeite de beslissing te maken om partner van SMG te worden.

Wat heb je bereikt door partner te zijn bij SMG?

Daarna is het heel snel gegaan. In december 2018 ben ik ‘warm’ geïntroduceerd door Dolf bij OMD Nederland (onderdeel van OMG Omnicom Media Group). Op basis van een call met een recruiter ben ik vervolgens uitgenodigd voor een gesprek. Daarna werd ik uitgenodigd voor nog een gesprek met de ‘Head of Social’. Twee dagen later werd ik teruggebeld, met de vraag wanneer ik kon starten als interim Social Media Specialist voor L’Oréal Paris.

Dit was voor mij de eerste keer dat ik ging werken met budgetten à € 75.000,– in 3 weken. Een enorme blikveld verbredende ervaring bij een multinational voor een internationaal bekend merk.

Hoe opende dit deuren naar vervolg­opdrachten?

Het gaf een boost voor het verkrijgen van nieuwe klanten. Zo’n klus eenmaal volbracht, schept vertrouwen bij potentiële opdrachtgevers.

In de periode erna heb ik verschillende MKB-klanten en opdrachtgevers vanuit bureauzijde erbij gekregen. Waaronder GoPublic, een bureau wat bekend was bij een ex-partner van SMG, zij zochten een Social Media Marketeer voor de Hersenstichting. Ik had nog steeds goed contact met deze ex-partner en zij kende zowel mij, als de manager van GoPublic. En wat bleek: Dolf kende diezelfde manager ook goed vanuit een mentee-traject.

 

Met warme aanbevelingen vanuit twee kanten werd ik via dit bureau gevraagd om een nieuwe Social Media Collectantenwervingscampagne voor de Hersenstichting op te zetten. Een functie waarin ik alles vanaf scratch mocht inrichten, er was helemaal niets. Zonder SMG was deze relatie nooit zo makkelijk, of waarschijnlijker helemaal niet tot stand gekomen. De Hersenstichting was zelfs zo tevreden dat ik recent ben gevraagd een doorlopende campagne op te zetten.

Daarnaast kreeg ik meer eigen klanten en kleine opdrachten én was ik zelfs in staat om bewust keuzes te maken binnen mijn klantenportefeuille.

 

Ondertussen zijn we ongeveer een jaar verder, na mijn eerste grote opdracht voor de merknaam L’Oréal en merk ik dat er nog steeds nieuwe opdrachten en opdrachtgevers bijkomen. Ook ervaar ik hoe enorm mijn netwerk is gegroeid en dat hier soms zelfs zonder actieve acquisitie opdrachten uit voortkomen. Zonder SMG had ik nooit, en al helemaal niet in zo’n korte tijd, het niveau bereikt waarop ik nu in staat ben zelfstandig te ondernemen. Ik voel mij als ondernemer echt veel sterker dan veertien maanden geleden.

Is SMG ook leuk?

SMG voelde vanaf het begin af aan als een warm bad. Ik heb echt gemerkt, dat je samen optrekt met andere  freelancers, die kennis willen delen en elkaar willen steunen!

Als (startende) ondernemer is het ook gewoon lastig om tijd vrij te maken voor leuke dingen. Dan waardeer je het extra wanneer SMG dat wel doet en je gelijktijdig ook nog de partners beter leert kennen. Leuke dingen samen ondernemen versterkt echt de samenwerking!

Hoe opende dit deuren naar vervolgopdrachten?

Omdat SMG echt ondersteunt om tot een volwaardig zelfstandig ondernemerschap te komen. Het netwerk maakt zoals de pay-off al zegt: ‘samen sterker’. Daarnaast stimuleert en investeert SMG in kennisverdieping. En SMG geeft praktische ondersteuning zoals een betaalbare AOV en laagdrempelige toegang tot een accountantskantoor.

 

Gratis netwerken is vaak minder effectief. Je merkt dat SMG gespecialiseerd is in het uitbreiden van het netwerk en dat zelfs open events zo goed zijn, dat hier ook nieuwe opdrachtgevers op af komen.

Facebook
Twitter
LinkedIn