

Als freelancer in marketing en sales ben je continu bezig met klanten, opdrachten en het uitbreiden van je netwerk. Je bepaalt je eigen koers en geniet van de vrijheid die het ondernemerschap met zich meebrengt. Maar met die vrijheid komt ook verantwoordelijkheid, vooral als het gaat om je financiën.
De vraag is dus: heb jij een financieel plan? Zet je genoeg opzij voor belastingen en onvoorziene uitgaven? In deze blog bespreken we hoe je grip krijgt op je financiële situatie als freelancer, zodat je goed voorbereid bent op wat er ook op je pad komt.
Waarom freelancers vaak te weinig reserveren.
Eén van de meest voorkomende uitdagingen voor freelancers is het reserveren van genoeg geld voor belastingen en andere uitgaven. Dit heeft verschillende oorzaken:
- Onregelmatige inkomsten: Je hebt maanden waarin de opdrachten binnenstromen en maanden waarin het rustiger is. Dit kan het lastig maken om consequent geld opzij te zetten.
- Belasting wordt niet automatisch voor je betaald: In loondienst wordt de belasting automatisch ingehouden op je salaris. Als ondernemer moet je geld apart zetten en de inkomstenbelasting in één keer betalen. Je kan er voor kiezen om de inkomstenbelasting maandelijks te betalen, hierdoor kom je voor minder verrassingen te staan.
- Onverwachte kosten: Een klant betaalt te laat, je krijgt een naheffing of je hebt ineens hoge zakelijke uitgaven.
Zonder een goed plan kun je hierdoor snel in de knel komen. Het resultaat? Stress op het moment dat de belastingaangifte moet worden gedaan, of wanneer je tegen een grote onverwachte kostenpost aanloopt.
Hoeveel moet je opzij zetten voor de belasting?
We beginnen met de basis: de belasting. Als freelancer ben je zelf verantwoordelijk voor het betalen van inkomstenbelasting en omzetbelasting (btw). Maar hoeveel moet je precies reserveren?
Inkomstenbelasting
De inkomstenbelasting wordt berekend over je winst na aftrekposten (je omzet minus je zakelijke kosten minus de aftrekposten). Van de volgende aftrekposten kun je gebruik maken:
- De zelfstandigenaftrek
- De mkb-winstvrijstelling
- De startersaftrek (Deze mag je drie keer gebruiken in je eerste vijf jaar)
- Een goede vuistregel is om 30% tot 40% van je winst apart te zetten. Dit percentage hangt af van je inkomsten en de belastingtarieven die op jouw situatie van toepassing zijn.
Je kan altijd tussentijds controleren hoeveel belasting je moet betalen, dit kun je gemakkelijk doen op de website https://www.berekenhet.nl/ondernemen/netto-inkomen-ondernemer.html. Dit kan alleen als je boekhouding up-to-date is.

Omzetbelasting (btw)
Bijna elke factuur die je stuurt, bevat btw (meestal 21%). Dit bedrag ontvang je van je klant maar het is niet van jou. Het moet elk kwartaal worden afgedragen aan de Belastingdienst, minus de btw die je zelf hebt betaald op zakelijke kosten.
Tip: Zet 21% van je gefactureerde omzet apart, zodat je hier niet per ongeluk aan komt. Dit voorkomt onaangename verrassingen aan het einde van het kwartaal.
Onvoorziene kosten: ben jij voorbereid?
Naast de belastingen die je moet betalen zijn er ook onvoorziene kosten waar je rekening mee moet houden. Denk aan:
- Een kapotte laptop of telefoon
- Minder opdrachten in een rustig kwartaal
- Opleidingen of cursussen om up-to-date te blijven
- Een grote investering, zoals een nieuwe website of marketingcampagne
Deze kosten komen vaak op momenten dat je ze niet verwacht. Het is daarom belangrijk om een buffer op te bouwen. Maar hoeveel moet je precies opzij zetten?
Hoe groot moet je buffer zijn?
Een goede gewoonte is om minimaal drie tot zes maanden aan vaste lasten opzij te zetten. Dit geeft je de ruimte om onvoorziene kosten op te vangen en rustig te ademen in een mindere periode.
Bijvoorbeeld: als je €4.000 aan vaste lasten hebt (huur, verzekeringen, zakelijke kosten, belastingen), betekent dit dat je buffer tussen de €12.000 en €24.000 moet liggen.
Hoe Pieter grip kreeg op zijn financiën kosten.
Pieter is freelance sales consultant en heeft een goedlopend bedrijf. Hij heeft meerdere klanten en factureert regelmatig. Maar in zijn eerste jaar vergat hij geld apart te zetten voor btw en inkomstenbelasting. Toen hij na het eerste kwartaal zijn btw-aangifte moest doen, kwam hij erachter dat hij €4.800 moest betalen – een bedrag dat hij niet had gereserveerd.
Het gevolg? Hij moest zijn spaargeld gebruiken, wat voor veel stress zorgde.
Vanaf dat moment besloot Pieter het anders aan te pakken:
- Hij opende een aparte rekening voor btw en inkomstenbelasting. Elke keer dat een klant hem betaalde, zette hij direct 21% apart voor btw en 40% van zijn winst voor de inkomstenbelasting.
- Hij maakte een maandelijkse analyse van zijn inkomsten en uitgaven, zodat hij precies wist hoeveel hij kon sparen.
- Hij bouwde actief een buffer op van zes maanden, waardoor hij zich geen zorgen meer hoefde te maken over onvoorziene uitgaven.
Pieters situatie laat zien dat een paar simpele stappen al een groot verschil kunnen maken.

Hoe financieel partner van SMG ‘Vixx’ je kan helpen grip te krijgen op je geldzaken.
Bij Vixx begrijpen we dat het runnen van een eigen bedrijf al genoeg uitdagingen met zich meebrengt. Daarom helpen we je graag om grip te krijgen op je financiële situatie. Of het nu gaat om belastingzaken, het opbouwen van een buffer of simpelweg meer rust krijgen in je geldzaken – wij staan voor je klaar.
Wat we voor je kunnen doen:
- Inzicht creëren: Samen maken we een overzicht van je inkomsten, uitgaven en belastingen.
- Een financieel plan opstellen: We helpen je bepalen hoeveel je moet reserveren en hoe je een buffer kunt opbouwen.
- Stress verminderen: Wij regelen de financiële details, zodat jij je kunt focussen op je bedrijf.
We snappen dat geldzaken niet altijd jouw favoriete onderwerp zijn. Maar als je dit goed op orde hebt, haal je veel meer uit je onderneming én uit jezelf.
Financiële rust begint met plannen.
Als freelancer in marketing en sales draait alles om overzicht en voorbereiding. Of het nu gaat om het reserveren voor belastingen of het opbouwen van een buffer, het is belangrijk om hier actief mee bezig te zijn. Het voorkomt stress en geeft je de rust om je te richten op wat je écht leuk vindt: je werk.
Heb je het gevoel dat je hier hulp bij kunt gebruiken? Laat het ons weten. Onze accountmanagers brengen je graag in contact met Vixx. Vixx heeft ervaring met ondernemers zoals jij en helpt je graag om grip te krijgen op je geldzaken.
Met de juiste financiële basis kun jij als freelancer je dromen realiseren. Vixx regelt jouw geldzaken, zodat jij kan focussen op wat ècht belangrijk voor je is.