Als beginnende ZZP’er is het verleidelijk om iedere opdracht die jouw kant op komt aan te nemen. Als iemand je vraagt om iets te doen, doe je dat; simpel! Ook al spreekt het onderwerp je totaal niet aan en is het vakgebied eigenlijk nét niet jouw expertise… Een klus is een klus. Toch? Bij de Sales Marketing Group denken we daar net even anders over! Waarom? Dat lees je in deze blog.

Nee zeggen tegen een klus kan soms voelen als het lot tarten; sla je door nee te zeggen tegen deze opdracht direct alle toekomstige klussen af? Als je nadenkt over hoe je hard je werkt om je bedrijf bekender te maken en te groeien als ondernemer, voelt het misschien verkeerd om iets als een goed betaalde klus af te slaan. Het is belangrijk om je te realiseren dat je niet alleen bent. Vrijwel iedere beginnende freelancer ervaart dit dilemma. En zelfs meer ervaren ZZP’ers twijfelen soms tussen hun goede gevoel en hun portemonnee. Maar gaandeweg leer je dat het oké is om af en toe nee te zeggen. Je kunt simpelweg niet iedere klus aannemen. De kunst is om onderscheid te maken tussen de klussen die de moeite waard zijn en de opdrachten die je meer moeite kosten dan ze opleveren.

Om te zorgen dat je van tevoren weet waar je instapt, is het verstandig om jezelf deze zes vragen te stellen voordat je een klus aanneemt.

1. Is het de moeite waard?

Denk goed na over de tijd die het gaat kosten om een opdracht af te ronden. In het begin is het misschien erg lastig om die inschatting te maken en ben je waarschijnlijk een stuk langer bezig dan je van tevoren bedacht had. Maar je zult zien dat je steeds beter wordt in het inschatten hoeveel tijd een bepaalde klus in beslag neemt. Bedenk hoeveel je mag factureren voor een opdracht en of dit opweegt tegen de tijd die je ermee kwijt bent.

Tijd is geld en die tijd kun je helaas maar één keer gebruiken. En dat betekent dat als je uren kwijt bent met een klus waar je relatief weinig geld voor krijgt, je die uren niet kunt steken in een project dat meer oplevert.

2. Wat denk je van het bedrijf?

Hoewel het belangrijk is om als freelancer geld te verdienen, is het natuurlijk ook niet alles. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een opdracht voor iets minder geld aanneemt omdat je het bedrijf waar je de opdracht voor doet heel sympathiek vindt en er weinig budget is. Het gevoel dat je hebt bij een opdracht is belangrijk. Andersom kan natuurlijk ook; je hebt helemaal geen fijn gevoel bij een bedrijf of staat compleet niet achter hun visie, dienst of product. In zo’n geval kun je de opdracht beter niet aannemen. Natuurlijk kun je voor jezelf proberen om het aannemen van zo’n opdracht goed te praten, je krijgt er veel geld voor en het is niet veel werk… Maar uiteindelijk wordt jouw naam geassocieerd met een bedrijf waar je niet achter staat. Nee zeggen is in zo’n geval vaak de enige juiste oplossing.

3. Levert het naamsbekendheid op?

Sommige opdrachten leveren zelfs helemaal niets op. Zeker als beginnende ondernemer zul je soms ook opdrachten aannemen die je leuk vindt om te doen, maar die je weinig tot niets opleveren in euro’s, maar wel in naamsbekendheid. Schrijf je bijvoorbeeld regelmatig een blog voor een website die groot is in jouw vakgebied, dan krijg je daar negen van de tien keer niets voor. Behalve het feit dat jouw naam op die website staat en je met jouw blog je expertise kunt laten zien. En noem dat maar eens niets… Dit soort blogs zijn eigenlijk gratis reclame voor jouw bedrijf!

Zo kunnen ook opdrachten waar je weinig geld voor krijgt, maar die bijvoorbeeld wél aanzien hebben, alsnog gunstig zijn voor je bedrijf.

5. Past de opdracht bij jouw vaardigheden?

Als ZZP’er op het gebied van marketing en sales gebeurt het je ongetwijfeld wel eens dat een bestaande klant je vraagt of je naast het inrichten van zijn Facebookcampagnes, ook eens de teksten van zijn website onder de loep kunt nemen. Marketing is marketing, toch? Nou niet dus en dat weet je zelf waarschijnlijk ook. Waarom is het dan zo verleidelijk om toch ja te zeggen als een klant je deze vraag stelt? Heel simpel: je wilt niet dat je opdrachtgever denkt dat je dingen niet kan. Hij weet immers niets van marketing en denkt dat het allemaal één pot nat is. Toch loont het in zo’n geval om te benadrukken dat je gespecialiseerd bent in Facebookmarketing. Hoewel je misschien best een tekst kunt schrijven, ben je er waarschijnlijk meer tijd mee kwijt dan een copywriter en is de kwaliteit ook minder. En daarmee wil je natuurlijk niet aankomen bij je klant. Hij is immers anders van je gewend…

Focus op je tienen! Doe waar je écht goed in bent én wat je leuk vindt, dat gaat vaak hand in hand. En die andere opdracht kun je misschien weer doorspelen aan een collega-ondernemer wiens hart wel bij het schrijven ligt. Bij de Sales Marketing Group kun je daar bovendien een leuk, passief inkomen mee verdienen.

6. Heb je tijd?

Je tijd kun je maar één keer besteden, ik zei het eerder al. Freelancers, en dan met name beginnende freelancers, zijn heel goed in het volproppen van hun agenda’s. Daarom is het goed om jezelf af te vragen voordat je een nieuwe klus aanneemt, of je de benodigde tijd eigenlijk wel beschikbaar hebt. Je reputatie is belangrijk en als je door tijdgebrek werk gaat afleveren dat eigenlijk onder de maat is, kan dat schade opleveren aan je imago als ondernemer.

Nee zeggen tegen een opdracht als (startende) ondernemer is ontzettend lastig, maar het is tegelijkertijd ook de enige manier om duidelijk te maken waar jij voor staat en wat je belangrijk vindt. Onthoud dat je zelf ook altijd voordeel moet halen uit een samenwerking; of het nou geld, naamsbekendheid of een goed gevoel is. Zadel jezelf niet op met ‘kansen’ die eigenlijk helemaal geen kansen zijn en eigenlijk alleen maar een negatief effect hebben op de doelen die jij als ondernemer hebt.

Wil jij ook leuke opdrachten die bij jouw expertise passen? Lees meer over de Sales Marketing Group!

Recente posts

prinsjesdag 2019
Blog

Prinsjesdag 2019: wijzigingen voor zzp’ers

Prinsjesdag 2019: veranderingen voor zzp'ers Prinsjesdag zit er weer op en de nodige wetswijzigingen zijn…
tips interim solliciatiegesprek
Blog

Tips voor je interim sollicitatiegesprek

Tips voor je interim sollicitatiegesprek Ongetwijfeld heb je in loondienst al vaak een sollicitatiegesprek moeten…
smg inspire and connect freelance
Blog

Inspire & Connect terugblik: speciaal voor startende freelancers

De Sales Marketing Group organiseert maandelijks Inspire & Connect. Deze netwerkavond staat volledig in het…
Blog

Dit is waarom jouw cv niet goed genoeg is – Tips voor zzp’ers

Dit is waarom jouw cv niet goed genoeg is Ben jij bang dat je cv…

Dolf Kos

Dolf heeft veel ervaring op meerdere niveau’s bij verschillende organisaties met het toepassen van effectieve marketing strategieën. Ook heeft hij ruim 16 jaar ervaring in marketing, sales, management, hrm en finance.

SalesMarketingGroup

Author SalesMarketingGroup

Dit is een korte biografietekst. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Morbi bibendum erat metus, eget faucibus orci varius non. Maecenas nec consequat ex, sit amet vulputate nisl.

More posts by SalesMarketingGroup

Laat een bericht achter