Wil je meer weten over de maandelijkse Inspire & Connect? Dan hier voor jou de terugblik op 17 april 2019! Het was echt een geweldige avond met meer dan 40 aanwezigen die geïnspireerd en met een vergroot kwalitatief netwerk naar huis gingen.

Het thema was ‘online leadgeneratie’ de sprekers Tim Bout en Wouter Amersfoort waren een open boek en deelden hun kennis met kunde. In deze terugblik delen we met jou een aantal tips die op deze avond voorbij kwamen.

Sessie 1: E-mailmarketing en online conversie met Tim Bout

Tijdens de eerste sessie keken we met e-mail marketeer Tim Bout (Spotler) naar de case van Babboe. Door het gebruik van Spotler heeft Babboe enorm veel kansen kunnen pakken.

De uitdaging van Babboe: In meer dan dertig landen online bakfietsen verkopen. Ze hebben geen fysieke winkel en door de hoeveelheid modellen is het voor klanten moeilijk een keuze te maken. Dit zorgde voor een langere beslissingstijd en wat een obstakel is in de conversie van website bezoeker naar klant. Om klanten beter te bedienen onderzocht Babboe samen met Spotler wat de mogelijkheden zijn met de reeds aanwezige CRM data.

“We moeten er iets mee, maar koppelen data nu niet aan elkaar. Hoe kunnen we hier slimmer mee omgaan?”. – Babboe

Babboe zet ambassadeurs in voor succesvolle leadgeneratie

Om echt te weten waar de klant zit en beter in te kunnen spelen op interesses organiseerde Babboe een testdag waar data van bezoekers verzamelt werd. Het was een toffe dag, maar dit moest beter kunnen! More data, more digital!

Babboe is daarom aan de slag gegaan en bouwde een platform rondom het uittesten van fietsen. Enthousiaste ambassadeurs kunnen via het platform hun fiets ter beschikking stellen voor testritjes. Ambassadeurs krijgen incentives aangeboden voor het aanleveren van emailadressen. Een gouden leadgenerator!

Sessie 2: Non-profit fundraising met Wouter Amersfoort

Wouter Amersfoort is online marketeer met een specialisme in Google Ads en paid social. Hij is al enige tijd partner van SMG en heeft ervaring opgedaan bij o.a. Bol.com, Noordhoff, D-reizen en meer. Tijdens zijn interim opdracht bij de Nierstichting heeft hij zich bezig gehouden met het werven van langdurige donateurs door online leadgeneratie. Tijdens de Inspire & Connect was hij een open boek en deelde hij een deel van zijn kennis en kunde.

De uitdaging bij de nierstichting: Het werven van fondsen voor een ziekte die bijna niet zichtbaar is. De doelgroep is 55+ en eenmalige donaties zetten geen zoden aan de dijk. Dit klinkt als een uitdaging als het gaat om online. Daarnaast, om het nog iets spannender te maken, maakt de Google Grand het adverteren op Google Ads een uitdaging.

Minder zout = het recept voor succesvolle leadgeneratie

Om succesvol leads te genereren bedacht de Nierstichting een creatieve manier om de doelgroep te bereiken. Ze maakten daarvoor online kookboeken om te koken met minder zout. Deze werden ingezet op lead genererende landingspagina’s en hefig gepromoot op platformen, zoals Facebook en Google ads. Vervolgens ging een telesales partij aan de slag om de leads op te volgen. Dit bleek een effectieve manier om langdurige donateurs te werven.

Handige tips voor online leadgeneratie

De twee sessies waren inspirerend en zaten boordevol handige tips die je kunt toepassen om kwalitatieve leads te genereren. We zetten er nog even een paar op een rijtje:

Tip 1: E-mail flows uitschrijven

Wanneer je e-mail flows maakt, schrijf deze dan uit! Dit zorgt voor overzicht en maakt het uitwerken van een e-mail flow een stuk makkelijker. Hier zijn ook handige tools voor, dus kijk vooral wat voor jou het beste werkt.

Tip 2: Zoek de klant op waar hij is

Om klanten goed te bereiken is het belangrijk te kijken naar waar de klant is. Zo adverteert Babboe bijvoorbeeld op Marktplaats, daar wordt immers veel gezocht naar tweedehands Babboe bakfietsen. De Nierstichting is niet te vinden op Instagram omdat de doelgroep 50+ zich daar niet bevindt.

Tip 3: Koppel je data

Bekijk alle data die je hebt verzameld en bedenk hoe je deze in kunt zetten om klanten te bereiken. Heb je verjaardagen? Of kun jij vieren dat iemand 1 jaar klant bij je is? Maak hier dan gebruik van door slimme automatische campagnes te laten draaien.

Tip 4: Benader de klant op het juiste moment

Zorg er voor dat jouw content of campagne bij een klant terechtkomt wanneer deze jouw dienst of product het beste kan gebruiken.

Tip 5: Oude strategieën werken ook

Niet iedere offline  strategie is slecht. Afhankelijk van de doelgroep kunnen ‘ouderwetse’ zaken soms juist heel passend zijn!

Ben jij er volgende keer bij?

Inspire & Connect is een maandelijkse avond georganiseerd door SMG. Het is een plek waar we, zoals de naam al zegt, bij elkaar komen om elkaar te inspireren en te leren kennen. Wil je kennismaken met SMG partners, ben je geïnteresseerd in de onderwerpen of gewoon benieuwd naar SMG? Kom dan op woensdag 22 mei naar de volgende Inspire & Connect!  

Kan je niet, of heb je deze gemist?  Bekijk hier de agenda

Ik vond de inhoud gaaf. Als filmmaker is het belangrijk te weten waar bedrijven naar toe kunnen groeien en wat er allemaal mogelijk is in de online wereld. Zo kan ik beter met mijn klanten schakelen. Door hier aanwezig te zijn verbreed ik mijn horizon enorm.
– Freelance Filmmaker

De sfeer is tof. Iedereen staat open voor een praatje, zelfs voor een introvert maakt dit netwerken in een hechte groep een stuk makkelijker.

We hebben tips gekregen op het gebied van leadgeneratie voor twee compleet verschillende markten. Wat gelijk was is de omnichannel focus, iets dat eigenlijk elk bedrijf deze tijd moet hebben. Aangezien 1 platform gewoonweg niet meer voldoet…

Recente posts

freelance marketing event toeschouwers
Evenement

5 september | Inspire & Connect! | Speciaal voor Startende Freelancers

17:00 - 21:00 Inspire & Connect: Kickstart je freelance carrière   Donderdag 5 september is…
Patricia Sonius - Kruiniger smg ster Inspire & Connect oktober
Evenement

2 oktober | Inspire & Connect! | Adverteren anno 2020 bij STER

18:00 - 21:00 Op woensdat 2 oktober, een dik jaar naar de invoering van de…
Blog

In 4 stappen jouw elevator pitch

Bij veel netwerkevents wordt gevraagd om een elevator pitch te geven. Ook wanneer je iemand…
geld inkomen groei zzp
Blog

KVK Onderzoek ‘Groeiambities en -belemmeringen van zzp en klein-mkb’

De zware tijden van de financiële crisis beginnen steeds verder achter ons te liggen. Dat…
Immelda Oord

Author Immelda Oord

Dit is een korte biografietekst. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Morbi bibendum erat metus, eget faucibus orci varius non. Maecenas nec consequat ex, sit amet vulputate nisl.

More posts by Immelda Oord

Laat een bericht achter