Tips voor je interim sollicitatiegesprek

Ongetwijfeld heb je in loondienst al vaak een sollicitatiegesprek moeten voeren. Als interimmer gaat het echter net even anders. Waar moet je op letten, wat vraag je en hoe stel je je op? We vroegen het ervaren interimmer Dolf Kos.  Hij weet als geen ander hoe je vakkundig een gesprek voorbereidt. Lees in deze blog onze handige tips voor je interim sollicitatiegesprek. Zo zorg je dat je tijdens je eerste gesprek een perfecte indruk maakt!

Goede voorbereiding

Je kent het wel: een goede voorbereiding is het halve werk. Daar zijn wij het helemaal mee eens. Sterker nog, wij geloven dat je als interimmer met een goede voorbereiding al 70% van de klus binnenhaalt. Laten we beginnen met een paar handige tips:

  • Verdiep je in je gesprekspartner: zoek overeenkomsten;
  • Scan zijn of haar LinkedIn profiel en check of je gemeenschappelijke connecties of werkervaringen hebt;
  • Lees je in over het bedrijf. Wat doen ze? Waar staan ze voor?
  • Bedenk welke toegevoegde waarde jij kunt leveren en onderbouw dit;
  • Google het bedrijf en analyseer de resultaten. Waar valt winst te behalen?
  • Breng in kaart wat de overeenkomsten zijn tussen het gewenste profiel en jouw werkervaring en skills;
  • Wees op tijd. Reken 30 minuten extra marge tijd en check vooraf je route op files.

Het gesprek: stel je pro-actief op

Tijdens het eerste interim sollicitatiegesprek zijn veel mensen geneigd om over zichzelf te praten, hun werkervaring en waarom je gesolliciteerd hebt. Doe dit niet! Laat altijd eerst de opdrachtgever praten, op die manier kun jij je antwoorden nog aanpassen. Zorg er dus voor dat de ander zich altijd eerst voorstelt en kort wat vertelt over het bedrijf en de inhoud van de interim-opdracht.

Let op je houding

Hoe positiever en zelfverzekerder jij overkomt, des te meer een opdrachtgever het gevoel krijgt dat de opdracht bij jou in goede handen is. Vergeet niet dat je niet langer in loondienst solliciteert. Jij bent een zelfstandige professioneel wiens kennis zij graag inhuren! Jij staat als interimmer voor kennis, ervaring en expertise. Straal dat ook uit.

Stel vragen

Kandidaten die vragen stellen laten zien dat zij zich daadwerkelijk verdiept hebben in de opdracht en het bedrijf. Het laat zien dat je kundig, nieuwsgierig en gedreven bent. Vraag daarom naar de inhoudelijke opdracht. Hoe het team eruit ziet en wat de opdrachtgever van jou als interimmer verwacht.

Einde sollicitatiegesprek – check de status

Aan het eind van een gesprek kun je een overwegend positief gevoel hebben of misschien juist wel een negatief gevoel. Stel je daarom pro-actief op en vraag hoe de opdrachtgever het gesprek ervaren heeft. Hoe vonden ze het gesprek gaan en wat vonden ze van jou? Mochten er nog aandachtspunten zijn, dan is dit je moment om dit te ondervangen. Als je eenmaal het pand verlaten hebt, is het moeilijk om nog ‘iets’ recht te zetten.

Tips voor de onderhandeling

Indien de opdrachtgever tijdens het gesprek al informeert naar je tarief of beschikbaarheid, denk dan goed na over je antwoord. Doorgaans worden interimmers door recruiters op opdrachten geplaatst en is het tarief al besproken. Mocht je direct bij de opdrachtgever op gesprek gaan zonder tussenkomst van een recruiter, wees dan open en helder over je tarief. Indien je interim tarief marktconform is, is de opdrachtgever doorgaans geneigd om je dit ook te betalen.

Startfase opdracht

Heb je de interim-opdracht binnen? Gefeliciteerd. Goed gedaan! Nu is het zaak om jezelf te bewijzen. Er is echter een grote valkuil voor enthousiaste interimmers die direct in actie willen komen: zorg dat je eerst de systemen en het product goed leert kennen! Stel vragen, check of er trainingen zijn en neem de tijd om alles onder de knie te krijgen. Opdrachtgevers zullen er alle begrip voor hebben als je bepaalde systemen of materie in de eerste weken nog niet begrijpt, maar ze zullen dit na een aantal maanden niet meer waarderen. Zorg er dus voor dat je niet te hard gas geeft in de eerste weken maar neem de tijd.

Contract verlengen?

Loopt de einddatum je opdracht af en wil de opdrachtgever je graag houden voor een langere periode? Stel dan een tariefsverhoging voor. Je beperkt je als interimmer ten slotte in je doorontwikkeling indien je voor lange tijd bij een opdrachtgever blijft. Door deze beperking ben je minder aantrekkelijk voor potentiële nieuwe opdrachtgevers dus dit mag best gecompenseerd worden in je tarief. Tip: in de meest ideale situatie onderhandel je hierover wanneer je de keuze hebt in een aantal nieuwe interim-klussen.

Over Sales Marketing Group

Ons collectief is erop ingericht om elkaar aan het werk te helpen, kennis te delen én elkaar te laten groeien. Dit doen we door zoveel mogelijk relevante informatie voor freelancers uit te zoeken zodat jij tijd bespaart en je kunt richten op het vinden of uitvoeren van (interim) opdrachten. Zo schrijven we blogs over verzekeringen, fiscusregels, personal branding en meer topics die voor jou als zzp’er relevant zijn. 

Wil je meer interessante artikelen lezen voor zzp’ers, bijvoorbeeld over hoe je beter gevonden wordt op LinkedIn? Lees dan hier verder of bezoek onze blog pagina voor een overzicht van al onze tips.

 

Shanna is een enthousiaste content marketeer die lastige zaken graag helder maakt. Als partner van Sales Marketing Group schrijft ze verschillende blogs over uiteenlopende onderwerpen: van fiscus regels tot personal branding op Linkedin, Shanna werkt voor diverse MKB’ers; ze schrijft (web) teksten, blogs, creëert spraakmakende content en denkt mee in strategie. Daarnaast werkt ze als interimmer voor Twinfield.

Nieuwste blogs en evenementen

Shanna

Author Shanna

More posts by Shanna

Laat een bericht achter