Opdrachtgevers vs recruiters – waar kies jij voor?

Als freelancer is het vinden van opdrachten niet altijd even makkelijk. Gelukkig zijn er recruiters die je op weg helpen; ze zoeken actief naar de juiste matches en kunnen je voorstellen bij die grote corporates waar je zelf geen contacten hebt. Toch kan het soms fijner zijn om direct met opdrachtgevers te schakelen. Lees hieronder meer over de voor- en nadelen van het werken met recruiters.

Hoe recruiters werken

Recruiters kunnen op verschillende manier kandidaten werven voor een opdrachtgever. Soms hebben zij de exclusieve rechten om kandidaten te vinden voor een specifieke opdracht. Deze recruiters zijn doorgaans zeer betrokken en meegaand met zowel kandidaat als opdrachtgever en hebben een hoog slagingspercentage doordat zij hun opdrachtgevers door en door kennen. Kandidaten die geschikt zijn op basis van CV maar bijvoorbeeld niet op basis van persoonlijkheid filteren zij eenvoudig uit het proces. 

Broker recruitment

We spraken eerder over recruiters met exclusieve rechten maar dit is zeker niet altijd het geval. Vaak moeten ze dit ‘recht’ delen met andere recruiters. Ze werken dan voor een zogenaamde ‘broker’. Dit werkt als volgt, een broker zet de opdracht uit bij verschillende recruiters en geeft ze een deadline om geschikte kandidaten aan te leveren. Voordeel voor de opdrachtgever is dat ze in een grote poel van kandidaten kunnen vissen en het voordeel voor recruiters is dat ze er een leuke commissie mee kunnen opstrijken. 

Het nadeel van deze vorm van recruitment is dat er vaak strakke deadlines mee gemoeid zijn. Dit maakt dat sommige recruiters minder tijd hebben om zich te verdiepen in de kandidaten; wat zijn je wensen, in welke werkomgeving kom je het beste tot je recht en zo verder. Het aanleveren van geschikte kandidaten op basis van competenties en beschikbaarheid is vaak belangrijker dan een match op werkervaring en gevoelsniveau. 

Voordelen van plaatsing via een recruiter

Er zitten veel voordelen aan een plaatsing via een recruiter: hij/zij kent de organisatie, weet welke wensen er extra belangrijk zijn voor de opdrachtgever en kan je dus persoonlijk adviseren op de beste profilering voor de job. 

Daarnaast kun je met een recruiter alvast je tarief bespreken, beschikbaarheid en allerlei andere praktische zaken zoals reiskosten en contractsduur. Een ander groot voordeel van recruiters is dat zij de markt goed kennen, weten wat er speelt en je kunnen voorstellen bij grote bedrijven waar je zelf niet zo eenvoudig was binnen gekomen. Veel corporates werken namelijk uitsluitend met recruiters dus maak er zeker gebruik van als je op zoek bent naar een mooie interim opdracht.

De nadelen van een recruiter

Natuurlijk zitten er niet alleen voordelen aan de tussenkomst van een recruiter wanneer je op opdracht geplaatst wordt. Recruiters moeten ook hun geld verdienen en doen dit door een commissie te innen wanneer zij een kandidaat succesvol hebben geplaatst bij een opdrachtgever. Dit heeft als voordeel dat zij er persoonlijk ook bij gebaat zijn als jij geplaatst wordt maar als nadeel dat er soms minder ruimte zit in de speelruimte van het tarief waarvoor jij aan de slag gaat. 

Plaatsing via een opdrachtgever

De meeste freelancers vinden het prettig om direct contact te hebben met de opdrachtgever bij wie ze solliciteren. Het schakelt een stuk sneller, er zit niemand ‘tussen’ die belang heeft bij een lager tarief en je maakt direct persoonlijk kennis met het bedrijf waar je mogelijk aan de slag gaat. 

Het nadeel is dat je soms te maken kunt hebben met opdrachtgevers die nog ‘nieuw’ zijn in het werken met interimmers en freelancers. Ze weten bijvoorbeeld niet goed hoe de tarieven zich verhouden, je moet dus uitleggen waarom je als interimmer zo’n hoog uurtarief vraagt en op de vraag of je ook thuis kunt werken in verband met andere opdrachten reageren ze verbaasd. De tussenkomst van een recruiter, die alle ins en outs kent van het werken én werven op interim basis kan dus veel voordelen bieden.

Kies voor betrouwbare recruitment bureaus

De ene recruiter is de andere niet; er zit veel verschil in recruitment bureaus die actief zijn in de wereld van interim functies. Sommigen specialiseren zich volledig op een bepaald vakgebied, zoals IT, waarbij anderen zich richten op alle marketing en sales functies. Bij SMG werken we samen met een aantal recruitment bureaus waar wij goede ervaringen mee hebben. We vinden het dan ook belangrijk om goed contact met hen te onderhouden. Dit doen we door actief deel te nemen aan netwerkbijeenkomsten van recruitment bureaus maar ook door opdrachtgevers en recruiters uit te nodigen op diverse VIP events die we organiseren.

Het is tenslotte geven en nemen: samen staan we sterker! Wat zijn jouw ervaringen; werk je liever met een recruiter of neem je het heft in eigen hand en richt je je energie op HR managers en inhouse recruiters bij de grote corporates?

Bij SMG werken we met recruiters én HR managers

Ons collectief is erop ingericht om elkaar actief aan het werk te helpen. Dit doen wij door ons netwerk te delen én via onze directe contacten met corporate recruiters en HR managers. SMG staat bij hen bekend als een betrouwbare partner met professionele freelancers en interimmers in de sales & marketing branche. Professionals die hun vak als geen ander verstaan. SMG staat voor kwaliteit, kennisdeling en daadkracht.

Meer weten? Contact één van onze accountmanagers: Immelda van Oord of Lianne Groen.

 

Shanna is een enthousiaste freelance marketeer die lastige zaken graag helder maakt. Als partner van Sales Marketing Group schrijft ze verschillende blogs over uiteenlopende onderwerpen: van fiscus regels tot personal branding op Linkedin, Shanna werkt voor diverse MKB spelers, schrijft (website)teksten, blogs, creëert spraakmakende content en denkt mee in strategie.

Nieuwste blogs en evenementen

Shanna

Author Shanna

More posts by Shanna

Laat een bericht achter