Overwin de coronacrisis als freelancer

Wat een heftige tijd is dit. De uitbraak van het COVID-19 virus heeft de Nederlandse samenleving op zijn kop gezet. Voor veel freelancers komt het als een onverwachte klap in het gezicht. En dat is zeker niet alleen maar omdat je opeens fulltime thuis werkt in een huis vol met verveelde kids. Veel opdrachten worden door opdrachtgevers gecanceld, uitgesteld of gehalveerd. Het wordt ook wel een ‘freeze’ genoemd. Dit geldt helaas ook voor de partners van Sales Marketing Group. Ook wij blijven zeker niet buiten schot. Maar gelukkig hebben we elkaar en zijn we #samensterker.

Wouter Amersfoort, Freelance Digital Expert geeft ons een waardevolle tip: Meer dan de helft van de uren is inmiddels geschrapt. Maar omdat ik altijd meerdere opdrachten tegelijk doe spreid ik het risico. Nu blijkt dat een goede strategie. Ik werk nu dus nog 20 uur pw voor Nestlé.

Kees Schipper, Freelance Operational & Sales Manager ziet voor eigen ogen een drama voltrekken: Of iedereen bij visgroothandel Jan van As even een paar weekjes vrij wil nemen, was het verzoek. Dit filmpje spreekt boekdelen. Gelukkig zit de vishandel ook niet stil en plaatsten ze een link naar www.etenover.nl op hun site, een initiatief richting particulieren die nu rechtstreeks bij de groothandel een vispakket kunnen hamsteren, pardon… bestellen. 

Koen van de Ven, Freelance E-mail/CRM Marketeer is een pechvogel met veerkracht: Net op het moment dat ik tot het einde van het jaar vol geboekt zit met twee mooie klussen vervallen ze beiden door corona. Je verzint het niet. Gelukkig was daar de kracht van het netwerk. Mede-partner Kevin Ruhe haalde bij een MKB klant extra werk op. Om dat vervolgens aan mij door te geven. Thx Kevin!

Maatregelen

Een positief punt is dat er voor freelancers en andere ondernemers snelle maatregelen genomen zijn. Voor 25 maart 2020 moeten alle online ‘loketten’ open zijn om je te helpen bij je sterk versimpelde en verkorte aanvraag. Voor jouw gemak, hier alvast de websites van de grootste vier steden:

Amsterdam

Utrecht

Den Haag

Rotterdam

Klanten vinden en bedienen

Mooi hoor, echt top dat er zo snel actie is en dat de procedures en doorlooptijd sterk zijn versimpeld. Zo houden we de economie draaiende voordat het te laat is. Maar heel eerlijk: een aanvulling tot maximaal €1500,- is voor veel zzp’ers simpelweg te weinig. Daarbij is er een nog veel groter belang: je moet actief blijven. Je wil als interim online marketeer, copywriter of Google ads specialist je klanten blijven vinden en blijven bedienen. Zodra de freeze over is (hopelijk snel) ben je meteen top of mind en heb je lopende klantrelaties. 

Dolf Kos, Interim Senior Digital Professional: Freelancers merken het doorgaans als eerste (vroegcyclisch) bij veranderingen in de conjunctuur, maar ze zijn ook weer de eerste die er van profiteren als er herstel komt. Bedrijven zijn in die periode namelijk terughoudend om werknemers in vaste dienst aan te nemen. Wat we in de huidige situatie ook zien is dat freelancers tijdelijk worden ingezet omdat werknemers ziek uitvallen.

Nieuwe kansen in deze tijden

Klasse Dolf, zo is het. Maar dat is nog niet eens alles. Wat dacht je van alle ad-hoc veranderingen? Seminars worden webinars. Cursussen worden online gegeven. Daarbij zien we allerlei aanpassingen in bedrijfsmodellen, zoals bijvoorbeeld eetgelegenheden die vol inzetten op bezorging en afhaal. Of deze wijnleverancier voor de horeca die geschenkverpakkingen thuis bezorgt aan mensen die goud waard zijn. Er worden allerlei prachtige gratis initiatieven ontplooid. Maar er zijn ook bepaalde sectoren die omkomen in het werk. Zoals non profit organisaties en overheden. Van alles moet worden herschreven, gecommuniceerd en zichtbaar gemaakt middels social media posts en -ads, filmpjes, landing pages etc. Dat levert gouden kansen op voor een brede groep online marketing professionals. Denk aan copywriters, social media specialisten en content marketeers. Online marketing & communicatie zou juist nu booming business moeten zijn.

Never waste a good crisis

Elk nadeel hep zijn voordeel, zei Cruiff ooit. Werd jij ook altijd zo gek van constante druk in- en op je agenda? Opdrachtgevers tevreden houden, nieuwe klussen vinden, netwerken, je privé leven hebben en ondertussen ook nog eens proberen jezelf te ontwikkelen. Het voelt soms als een onmogelijke opgave. Het geluk bij het ongeluk is dat de freeze het perfecte moment kan zijn om te werken aan het onmisbare kwadrant ‘belangrijk-niet urgent’ van de Eisenhower matrix. Partners kiezen voor quality time met de familie en voor zelfstudie. Ze leren nieuwe technieken aan zoals machine learning of pyton. Binnen SMG delen we kennis door webinars. Zo konden we in week 2 van de ‘semi-shutdown’ al een webinar met 60 LinkedIn tips meepakken, plus een webinar van een recruiter én van de huisaccountant en jurist die ons alles vertelt over hoe om te gaan met de huidige versoepelde zzp-maatregelen van vadertje staat.

Wij helpen elkaar

Maar waar begin je? Hoe grijp je die kansen en hoe kom je in no-time aan een netwerk om daar mee om te gaan? Binnen Sales Marketing Group ondernemen we samen, we helpen elkaar constant door vacatures en kennis te delen. Plus we gebruiken elkaars netwerk optimaal. Zoals dit voorbeeld van onze partners: de beste e-mail marketeers die samen optrekken en hulp bij hoge nood bieden. En ja, ook onze juridische en boekhoudkundige steun aan partners komt momenteel meer dan ooit van pas. Maar bovenal is dit hét moment om aan je eigen én je uitgebreide netwerk te laten zien wat je als freelancer waard bent. Wij helpen elkaar daar mee. Stay safe!

 

Jeroen Santen, Yes Man

Jeroen is een gepassioneerd verhalenverteller. Hij noemt zichzelf graag ‘praatjesmaker’ en ‘huurwoordenaar’. In zijn dagelijks leven is hij voice over, copywriter en dagvoorzitter. Als partner van Sales Marketing Group schrijft hij blogs over diverse onderwerpen.

Nieuwste blogs en evenementen

Jeroen Santen

Author Jeroen Santen

More posts by Jeroen Santen

Laat een bericht achter