Het leven van een freelancer is niet altijd even makkelijk Er zijn momenten dat je bijna zonder opdrachten zit. Sales marketing groep geeft je een paar handige tips voor als je weinig klanten hebt.

 Voordelen en nadelen van freelancen.

Als freelancer is niets heerlijker dan zelf je werktijden bepalen en even die extra stap geven op de momenten dat je het meeste energie hebt. Daarbij ook zelf kunnen kiezen wanneer je wel of niet op reis gaat, is voor velen helemaal een droom die uitkomt. Wel zo handig om dan een constante stroom aan klanten en opdrachten te hebben. Maar hoe creëer je dit voor jezelf? En welke twijfels en onzekerheden spelen daarbij parten? We lichten vier punten toe.

1. Positief blijven als het lastig is

Ik snap als geen ander dat het makkelijk gezegd is om ‘positief te blijven als je je vanbinnen een beetje anders voelt. Aflopende en beëindigde opdrachten maken ruimte voor nieuwe (als het goed is). Ook al is de invulling van die opdracht nog niet geheel duidelijk. Maar van binnen weet je echt wel dat het altijd goed komt en dat er iets nieuws in de pijpleiding zit.

2. Wat is er wel?

Geen of minder opdrachten? Voor freelancers kunnen sites als freelance.nl en hoofdkraan.nl je aan klussen helpen. Al is de ervaring dat hier vaak tegen elkaar opgeboden wordt. Of zelfs ondergeboden, waardoor je uiteindelijk voor een appel en een ei aan het werk bent. Voordat je echter al watertrappelend, paniekerig met je armen om je heen gaat slaan om het hoofd boven water te houden, is het raadzaam om eerst te kijken naar wat er wél is. En wat je wél kunt doen.
Niet alleen is de beoefening van dankbaarheid (naar jezelf en je huidige opdrachtgevers) een groot goed en brengt het je direct een energielevel hoger, misschien levert het je ook nog nieuw werk op. Je klanten zitten namelijk vaak dichterbij dan je in eerste instantie denkt. Laat bestaande opdrachtgevers, en sowieso mensen in je netwerk Sociaal media, weten dat je (weer) meer ruimte hebt. Wellicht dat ze nog wat extra’s uit te besteden hebben of iemand kennen die geholpen is met je kennis en kunde.

3. Laat een review schrijven

Wanneer je huidige werkgevers niet direct een vervolgopdracht voor je hebben, vraag ze dan in ieder geval om een Review. Want goed werk betaalt zich altijd uit. Niet alleen in gelden. Ook in nieuwe opdrachten en connecties. Zodra iemand anders goede dingen over jou en je werk zegt, is dat natuurlijk nóg krachtiger dan dat je jezelf in The picture zet. Dus vraag om testimoniums of een aanbeveling op LinkedIn. Bijna niemand doet dat uit zichzelf werk aan de winkel dus.

4. Wees zichtbaar

Over jezelf in The spotlight zetten gesproken dat is absoluut belangrijk, mensen moeten toch weten dat je bestaat en weten wat je doet. In het hele ‘zichtbaar zijn zit wat ons betreft grote twijfel. Zichtbaar zijn wordt vaak gekoppeld aan sociaal media. Sociaal media is in sommige gevallen absoluut een eerste stap naar écht menselijk contact.

Het meest ideale scenario is wat ons betreft een handjevol vaste opdrachtgevers waar je met enige continuïteit opdrachten voor uitvoert. Ook al is er nooit zoiets als zekerheid. Ook niet in loondienst. Doen wat je leuk vindt, daar anderen mee helpen en goed werk afleveren, laat het balletje rollen. En zit je na een afgemaakte opdracht ineens met een overvloed aan open ruimte? Zie dat dan als een kans en een goed moment om in jezelf te investeren qua kennis. Vind je dat wat je doet nog steeds leuk? Of is dit wellicht een mogelijkheid om een je vakgebied uit te breiden en te experimenteren met iets nieuws?

Ben je freelancer in de online marketing? Lees dan verder over de Sales Marketing Group

 

Recente posts

Events

AMAZON & INNOVATION: Whatsnext pak jij je kansen?

18:00 - 22:00 27  maart  ben je te gast! Weten hoe je als de beste…
Events

Online leadgeneratie: eCommerce VS non-profit

18:00 - 21:00 Webshops VS non-profit sector. Hoe pas je succesvol een omnichannel strategie toe?…
Events

Save the date

Stay Tuned!
Als zzp'er pensioen opbouwen
Blog

Als zzp’er pensioen opbouwen

Net als iedere Nederlander heb je recht op AOW zodra je de AOW-leeftijd bereikt. Maar…

Dolf Kos

Dolf heeft veel ervaring op meerdere niveau’s bij verschillende organisaties met het toepassen van effectieve marketing strategieën. Ook heeft hij ruim 16 jaar ervaring in marketing, sales, management, hrm en finance.

Erwin Ruys

Author Erwin Ruys

More posts by Erwin Ruys

Laat een bericht achter