Dit zijn de do’s en don’ts

 

Veel ZZP’ers vinden het lastig: onderhandelen over hun uurtarief. Als beginnende ondernemer ga je misschien snel te laag zitten, met als gevolg dat je nog maar een klein beetje geld overhoudt om daadwerkelijk van te leven. Opdrachtgevers willen natuurlijk graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar daar hoef je als zzp’er écht niet in mee te gaan. Met deze tips leer je hoe je beter kunt onderhandelen over je tarief!

 

Wat je vakgebied ook is, de kans is groot dat je als ondernemer of ZZP’er op enig moment in je zelfstandige carrière moet onderhandelen over je tarief. Heb je geen idee waar je moet beginnen? Deze do’s en don’ts helpen je op weg.

Do – Wees duidelijk na een gesprek

Misschien heb je een superleuk gesprek gehad bij een potentiële klant en ga je met een tevreden gevoel weer richting huis. Maar, wat hebben jullie eigenlijk afgesproken over jouw uurtarief? Voer je een gesprek bij een potentiële opdrachtgever, sluit je bezoek dan altijd af met de vraag hoe jullie vervolgen of welke afspraken jullie kunnen maken. Valt het kwartje nog niet bij je gesprekspartner, dan zul je nog iets concreter moeten worden. Benoem dat het financiële gedeelte nog besproken moet worden of doe een voorstel voor een inschatting van het uurtarief of de projectprijs.

Don’t – Korting geven

Sommige ZZP’ers geven allerlei soorten kortingen. Maar korting is eigenlijk niets meer dan een manier om aan te geven dat je normale tarief eigenlijk te hoog is. Vraagt een opdrachtgever om korting? Dan kun je bijvoorbeeld als argument gebruiken dat je vindt dat korting de waarde van jouw werk te kort doet. Wel kun je iets extra’s geven, zoals een extra service of een extra dienst. Blijft een potentiële opdrachtgever maar hameren op korting? Dan kun je misschien beter op zoek naar een andere opdracht.

Do – Onderzoek doen naar tarieven

Ben je een beginnende ondernemer en vind je het lastig om te verantwoorden waarom je voor een bepaald uurtarief hebt gekozen? Doe dan van tevoren onderzoek naar wat andere ZZP’ers in jouw branche vragen. Als je weet dat je tarief marktconform is, sta je namelijk steviger in je schoenen tijdens het onderhandelen over je tarief. Vraag je meer, dan moet je natuurlijk wel met een goed verhaal komen over waarom je vindt dat jouw werk meer waard is dan wat collega-ondernemers ervoor vragen.

Don’t – Meteen een vaste prijs noemen

Voor sommige klussen is het lastig om in te schatten hoeveel tijd je precies aan de opdracht kwijt bent. Misschien omdat de opdrachtgever nog niet helemaal duidelijk is over zijn wensen, of omdat het om een lang of ingewikkeld traject gaat. Sowieso is het verstandig om pas met een prijs te komen als je voor jezelf een duidelijk beeld van een project hebt. Laat je tijdens een gesprek met een potentiële opdrachtgever dan ook niet verleiden om direct met een prijs te komen als je die inschatting nog niet kan maken. Wat wel kan, is bijvoorbeeld een minimumprijs of een ruwe schatting (bijvoorbeeld tussen de 1000 en 1200 euro) noemen. Daarmee geef je je klant wel een idee van wat het kost om jou in te huren, maar pin je jezelf nog niet helemaal vast op een tarief waar je achteraf misschien niet zo blij mee bent.

Do – Benadruk je voordelen

Als je om de tafel gaat met een potentiële klant, heb je kans dat hij/zij je probeert te imponeren met woorden als ‘duur, kosten, uitgaven, budget’ en andere termen waardoor je gaat twijfelen aan jezelf. Probeer tijdens het gesprek vooral je voordelen te benoemen en op te sommen wat je klant juist kan besparen als hij jou voor de opdracht inhuurt.

Don’t – Vergeten te onderhandelen over je tarief

Het lijkt een inkoppertje, maar de onderhandelingen over een uurtarief worden nogal eens overgeslagen. Dat kan zijn omdat het niet ter sprake is gekomen, maar ook omdat je het misschien spannend vindt om hierover te praten. Zeker beginnende ZZP’ers kunnen nog wel eens onzeker zijn over hun tarief, en zijn vaak bereid om te zakken als ze de opdracht maar krijgen. Maar hiermee snij je uiteindelijk jezelf in de vingers. Zorg dat je altijd onderhandelt over je tarief en zet daarbij als het kan hoog in, zodat je wat ruimte over hebt om nog wat te zakken.

Do – Werk aan je onderhandel skills

Als ZZP’er moet je veel zelf doen, of je er nou goed in bent of niet. In loondienst worden de onderhandelingen misschien gedaan door je collega van Sales en je collega’s van Administratie zorgden ervoor dat je betaald werd. Maar als je voor jezelf werkt, betekent het dat je de minder leuke klusjes zelf moet opknappen. Dat is lang niet altijd leuk, maar wel part of the deal. Merk je dat je echt niet goed bent in onderhandelen en daardoor veel inkomsten misloopt? Gun jezelf dan een cursus of workshop onderhandelen of ga oefenen met een collega-ondernemer, vriend of familielid.  

 

Wil je als freelance online marketing professional écht kunnen focussen op jouw sterke punten? Dan is het een goed idee om je aan te sluiten bij de Sales Marketing Group! Randzaken als financiën, administratie en opdrachten scoren kun je dan laten doen, terwijl jij je focust op datgene waar je écht goed in bent. Wat voor jou? Lees meer informatie of meld je direct aan.

 

Onderhandelen over je tarief hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Als je een beetje stevig in je schoenen staat en je houdt aan bovenstaande tips, krijg je voor je volgende opdracht vast en zeker een marktconform tarief!

 

 

Ook meedoen?

Meld je aan voor een uitnodiging.

En bekijk de volgende events hier.

Vragen? Wil je een keer spreken bij SMG? Dat kan! Stuur een mail naar: immelda@salesmarketinggroup.nl

Recente posts

Events

AMAZON & INNOVATION: Whatsnext pak jij je kansen?

18:00 - 22:00 27  maart  ben je te gast! Weten hoe je als de beste…
Events

Online leadgeneratie: eCommerce VS non-profit

18:00 - 21:00 Webshops VS non-profit sector. Hoe pas je succesvol een omnichannel strategie toe?…
Events

Save the date

Stay Tuned!
Als zzp'er pensioen opbouwen
Blog

Als zzp’er pensioen opbouwen

Net als iedere Nederlander heb je recht op AOW zodra je de AOW-leeftijd bereikt. Maar…

Dolf Kos

Dolf heeft veel ervaring op meerdere niveau’s bij verschillende organisaties met het toepassen van effectieve marketing strategieën. Ook heeft hij ruim 16 jaar ervaring in marketing, sales, management, hrm en finance.

Erwin Ruys

Author Erwin Ruys

More posts by Erwin Ruys

Laat een bericht achter