Per 1 januari verandert de kleine ondernemersregeling, ook wel bekend als de KOR. Wil je meedoen aan de nieuwe KOR regeling per 1 januari? Dan moet je dit voor 20 november doorgeven aan de Belastingdienst. Tijd om je te verdiepen dus, want is deze nieuwe regeling eigenlijk wel interessant voor jou? En waar moet je op letten bij je afweging? Wij zetten de belangrijkste veranderingen voor je op een rij.

Wat houdt de huidige KOR in?

Tot nu toe werd er gekeken naar je totale afdracht aan omzetbelasting als je gebruik wilde maken van de kleine ondernemers regeling. In 2019 lag de grens hiervoor op €1883,-. Betaalde je minder dan dit bedrag aan btw, dan kwam je in aanmerking voor een korting of complete kwijtschelding van de btw. De huidige KOR regeling is alleen beschikbaar voor natuurlijke personen, zoals zzp’ers en vof’s.

Wat houdt de nieuwe KOR in?

In de nieuwe kleine ondernemers regeling (ook wel de OVOB genoemd) wordt er op een andere manier bepaald of je in aanmerking komt. Zo wordt er niet meer gekeken naar het bedrag aan omzetbelasting die je afdraagt maar naar je totale jaaromzet. De grens hiervoor ligt op €20.000,- per jaar. Daarnaast kunnen ook andere ondernemers in aanmerking komen; naast natuurlijke personen komen nu ook rechtspersonen in aanmerking. Dit zijn bijvoorbeeld verenigingen, stichtingen en bv’s. In de huidige regeling kon je achteraf, dus na het factureren en terugvragen van de btw, deelnemen. In de nieuwe regeling kan dit niet meer: je dient voor aanvang van het nieuwe btw tijdvak aan te geven of je wilt deelnemen. Wil jij dus per 1 januari gebruik maken van de regeling, dan moet je dit vóór 20 november doorgeven aan de Belastingdienst.

Belangrijk om te weten is dat je deelneemt aan de regeling voor een periode van 3 jaar. Het is dus zaak om een correcte schatting te doen van je omzet. Overschrijdt je tijdens de regeling toch de grens van €20.000,- aan jaaromzet, dan dien je dit direct door te geven aan de Belastingdienst en stopt de regeling. Je bent dan ook uitgesloten van nieuwe deelname aan de KOR voor een periode van 3 jaar.

Is de nieuwe KOR interessant voor jou?

Er zijn een aantal factoren die meespelen in je afweging. De eerste is uiteraard of je jaaromzet de komende 3 jaar onder de €20.000,- blijft, maar er spelen daarnaast ook andere zaken mee. Moet je bijvoorbeeld altijd btw betalen aan de Belastingdienst? Dan kan deelname voor jou interessant zijn. Krijg je juist steeds je btw terug of ben je van plan veel te investeren in de komende jaren? Dan is deelname aan de KOR af te raden.

Voor ondernemers die veel zaken doen met particulieren kan deelname aan de nieuwe KOR wel interessant zijn. Als je gebruik maakt van de regeling, hoef je namelijk geen btw meer te factureren. Dit betekent een lagere prijs voor je particuliere klanten, zij kunnen de btw immers niet terug vorderen. Daarnaast bespaar zo ook nog eens op je administratieve kosten (denk bijvoorbeeld aan de boekhouder die je aangifte verzorgt).

Opsomming van de belangrijkste veranderingen:

  • Geldig voor natuurlijke personen én rechtspersonen
  • Deelname bevestigen vóór aanvang btw tijdvak
  • Deelname aan KOR duurt 3 jaar
  • Bij overschrijding grensbedrag vervalt de regeling direct en ben je 3 jaar uitgesloten van nieuwe deelname
  • Bij deelname ontvang je volledige vrijstelling van btw plicht – dus geen btw meer factureren en terugvragen

Heb je hulp nodig bij het maken van een reële schatting van je jaaromzet kun je je boekhouder vragen om hulp. Liever zelf doen? De Belastingdienst heeft hier een handige tool voor ontwikkeld.

Over Sales Marketing Group

Ons collectief is erop ingericht om elkaar aan het werk te helpen, kennis te delen én elkaar te laten groeien. Dit doen we door zoveel mogelijk relevante informatie voor freelancers uit te zoeken zodat jij tijd bespaart en je kunt richten op het vinden of uitvoeren van (interim) opdrachten. Zo schrijven we blogs over verzekeringen, fiscusregels, personal branding en meer topics die voor jou als zzp’er relevant zijn. 

Wil je meer interessante artikelen lezen voor zzp’ers, bijvoorbeeld over hoe je beter gevonden wordt op LinkedIn? Lees dan hier verder of bezoek onze blog pagina voor een overzicht van al onze tips.

 

Shanna is een enthousiaste content marketeer die lastige zaken graag helder maakt. Als partner van Sales Marketing Group schrijft ze verschillende blogs over uiteenlopende onderwerpen: van fiscus regels tot personal branding op Linkedin, Shanna werkt voor diverse MKB’ers; ze schrijft (web) teksten, blogs, creëert spraakmakende content en denkt mee in strategie.

Nieuwste blogs en evenementen

Shanna

Author Shanna

More posts by Shanna

Laat een bericht achter