Martijn Licht

Team Lead Marketing / Sales & E-commerce Manager

 

Inzetbaar als:

  • Marketing Manager / Director
  • Marketing Team Lead
  • E-commerce Manager
  • Business Development Manager
  • General Manager
  • Brand & Category Manager

Locatie: Op locatie en vanuit huis

Beschikbaarheid: 40 uur per week

Als E-commerce Manager bij mij o.a. terecht voor:

  • Ontwikkelen van nieuwe en innovatieve proposities
  • Revitaliseren van merken en merkbeleving
  • Coördineren van NPD-trajecten
  • Verhogen winstgevendheid webshop
  • Ontwikkelen van online / E-business strategieën
  • Online conversie optimalisatie (CRO)
  • Convergentie en optimalisatie-slagen inzet online en offline

Wat is jouw toegevoegde waarde?

‘’Vanaf scratch een innovatieve business kunnen opzetten. Ik durf een concept te bedenken en te vermarkten.’’ Tevens heb ik, mede dankzij mijn eigen ondernemerschap, een zeer praktische business sense ontwikkeld: ideeën zijn leuk, maar bottom line moet er ook geld worden verdiend. De valkuilen bij het daadwerkelijk groeien en het zeker stellen van de continuïteit van een business zijn mij bekend.

Zijn er ‘branches’ waar je bijzonder veel kennis van hebt?

  • FMCG
  • Ik heb een uitgesproken voorliefde voor Food
  • Online commerce en de inzet van marktplaatsen (Amazon)

Persoonlijk verhaal

Mijn grootste ‘energieboost’ krijg ik van het betreden van ongebaande paden. Ik houd ervan om buiten de bekende kaders te denken en innovatieve strategieën te ontwikkelen.

Goede voorbeelden hiervan uit mijn loopbaan zijn: de lancering van een waterdicht scheerapparaat in mijn functie als Interim Brand Marketeer Braun bij Procter & Gamble. Destijds één van de eerste op de markt en wellicht nog gewaagder om het product te positioneren als scheerapparaat voor het lichaam en het gezicht. Zeker vanuit het oogpunt van de toch wat preutsere Amerikanen, die moeite hadden met het inzicht dat mannen meer scheren dan alleen hun gezichtsbeharing. Inmiddels is dit uitgegroeid tot een productcategorie die niet meer weg te denken is binnen het huidige assortiment van scheerapparaten.

Een ander voorbeeld is de creatie van een nieuwe categorie onderkleding voor mannen. Tien jaar geleden was er nog geen onzichtbaar, strak en lang genoeg shirt voor onder een overhemd. Dit gemis was de start van mijn bedrijf: ‘Noshirt’. Het ‘no’shirt was absoluut een nieuwe categorie in ‘’the men’s wardrobe”, met heel veel volgers, na-apers en copycats. ‘’Geweldig om zo’n innovatief product succesvol in de markt te zetten’’. En met Noshirt waren we in 2008 één van de eerste webshops in herenondermode.

Daarnaast heb ik ook in food, samen met gerenommeerde merken, een aantal mooie, succesvolle initiatieven mogen lanceren. En recentelijk nog een wereldspeler in PPE (personal protection equipment) mogen begeleiden met hun eerste e-commerce initiatieven, waaronder de inzet van marktplaatsen zoals Amazon.

Kenmerkend voor jouw werkwijze

Werken vanuit data en versterken wat reeds werkt – product, of doelgroep – is vaak een goed uitgangspunt. Noem het Growth Hacking, maar dan wel op een wat hoger abstractieniveau. Wanneer de data aantoont dat een product(categorie) groeit, dan is het mijn doelstelling om daar ook het maximale rendement uit te halen. ‘’Ik ben ook pas echt tevreden bij significante, bestendige groei.

Bij écht nieuwe proposities moet je wel meer durven pionieren. Solide data uit marktonderzoek geeft vaak richting, maar in dit soort trajecten wegen de elementen: lef, volharden, heel hard werken en een beetje geluk wel zwaarder mee. Zo hadden wij bij NoShirt het geluk dat er een nieuwsgierige Volkskrant journalist was, die het interessant genoeg vond om een artikel te publiceren over onze ondershirts. Dan zie je dat één artikel in de krant kan leiden tot een hele nieuwe (media)strategie met achterliggende groei.

Martijn is:

  • Analytisch
  • Loyaal / betrokken
  • Initiatiefrijk
  • Een strategisch denker
  • In staat samenhang te zien (Helicopterview)
  • Inventief
  • In staat Servant Leadership toe te passen
  • Empatisch

Quote:
“Als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd al kreeg. Voor radicale groei moet je dingen radicaal anders (durven) doen. Data in combinatie met ‘common sense’ zijn daarbij richtinggevend.”

Recente berichten van

Sales Marketing Group

Eerdere evenementen

13 mei | Inspire & Connect LIVE: Webinar LinkedIn training

20:00 - 21:00 Leer hoe jij je online zichtbaarheid kunt vergroten met LinkedIn LinkedIn biedt…
Kevin Ruhe DDMA
Eerdere evenementen

20 mei | Inspire & Connect LIVE: E-mail content training

20:00 - 21:00 E-mail content training: leer hoe jij meer opens en meer kliks kunt…
Pinterest training
Eerdere evenementen

27 mei | Inspire & Connect LIVE: Pinterest en E-commerce

20:00 - 21:00 Hoe zet je Pinterest in als verkoopkanaal? Pinterest is een visuele zoekmachine…
Webinar Inspire & Connect

3 juni | Inspire & Connect LIVE: Veilig en slimme activaties via QR

20:00 - 21:00 Leer hoe je QR kan gebruiken om te verbinden met consumenten in…

Op zoek naar een Online Marketeer?

Sales Marketing Group koppelt je aan de allerbeste freelancers.