Op 12 februari 2020 werden we weer gastvrij ontvangen in Fletcher De Kalkovens in Huizen. De stemming was goed, want het beloofde een interessante avond te worden! Niets was minder waar, er stonden maar liefst drie onderwerpen op het programma: Conversie Optimalisatie, LinkedIn en Sales, de laatste met als rode draad: “hoe verkoop je jezelf?”

De sessies werden gelijktijdig gehouden in drie verschillende ruimten, dus als deelnemer moest je wel kiezen. Echter niet getreurd interessante en populaire onderwerpen worden door SMG bij gelegenheid nogmaals op de agenda gezet. Dus houd de agenda in de gaten en/of meld je aan voor de nieuwsbrief en je bent perfect op de hoogte van voor jou relevante sessies.

Deze avond had ik mij ingetekend voor de presentatie van Omar Lovert, een conversie optimalisatie – CRO – specialist van het eerste uur. Graag deel ik in dit blog een stukje van zijn visie en ervaring.

Het ontstaan van CRO – Conversion Rate Optimization –

Omar Lovert bouwde in 1989 zijn eerste website, en om even terug in de tijd te denken dat was nog de periode van Internet Explorer 4. Een periode waarin het nog normaal was, dat je letterlijk moest wachten op het laden van je webpagina. En ja, je raadt het al het hele begrip ‘CRO’ – Conversion Rate Optimization – bestond absoluut nog niet (in de huidige vorm).

Na deze introductie worden ons wat slides getoond, waaruit blijkt, hoe tot ongeveer 2010 organisaties vooral niet – data driven – beslissingen maakten. Vooral het HIPPO-model was leidend, of wel de ‘HIghest Paid Person’s Opinion bepaalde of een pagina, of button bij wijze van spreken rood, geel, blauw of groen moest zijn.

Omar en anderen in het vak van marketing en website-ontwikkeling waren ervan overtuigd dat dit beter moest kunnen. Deze bewustwording resulteerde in een nieuw vakgebied: Conversion Rate Optimization (CRO).

Definitie CRO

Daarna werd ons als publiek de vraag gesteld: ‘’Wat is CRO”? Natuurlijk volgde er een diversiteit aan antwoorden, waarvan de meesten allemaal wel een kern van waarheid bevatten. Echter de hierna volgende omschrijving van Omar is wel het meest omvattend: “Het proces waarin we vanuit data en inzichten, verbeteringen doorvoeren en waarmee we, de doelen van zowel een bedrijf als die van de bezoeker proberen te verbeteren.” Onder doelen worden dan verstaan: omzet, leads, aanmeldingen, websitebezoekers etc.

Enkele interessante inzichten in het vakgebied van CRO

1. Beschouw Conversie Optimalisatie als een proces

Tijdens de presentatie benadrukt Omar het belang van inzicht in het (bedrijfs)proces. “If you can’t describe what you are doing as a process you don’t know whatyou’re doing” – William Edward Deming – . Door het toepassen van een process wordt iets herhaalbaar. En wanneer je het kan herhalen, dan kun je het monitoren, testen en stapje voor stapje een beetje beter maken. Een bekend model hiervoor is: de ‘Deming Circle’, ook wel bekend als de ‘Plan – Do – Check – Act Circle’.

Het idee hierbij is om onderzoek, het verkrijgen van inzichten, oplossingen vinden, en aansluitend implementatie tot een doorlopend en herhaalbaar proces te maken.

2. Conversie Piramide

Omar laat ons het model zien van de Conversie Piramide, met andere woorden welke aspecten zijn relevant om een website te laten converteren. En vooral begin bij de basis, dat wil zeggen ga niet inzetten op A/B testen, als er bijvoorbeeld nog dode links zijn, of als de informatie niet op alle devices juist wordt weergegeven. Hoewel dit geen ‘rocket science’ is, laat de praktijk ziet dat het nog steeds noodzakelijk is om bij CRO aan de basis te starten.

Conversie Piramide

Conversie Piramide - Bryan Eisenberg

Bron: ‘hierarchy of optimization’ – Bryan Eisenberg

3. Psychologie – gedrag beïnvloeden –

De wetenschap is steeds beter in staat om gedrag te onderzoeken; marketeers maken hier dankbaar gebruik om ons online-gedrag te beïnvloeden. Er worden ons diverse voorbeelden getoond van hoe het brein te beïnvloeden is, met aantoonbare hogere conversie tot gevolg.

Wat ik zelf erg fascinerend vind gaat over de ‘kleuren hierarchie’. Het blijkt dat de contrastkleur voor een CTA-button een hoger clickresultaat oplevert, wanneer er gekozen wordt voor de tegenoverliggende kleur in de RGB-kleurencirkel. Dus als bijvoorbeeld de achtergrond vnl. blauw is, dan luidt het advies om een gele CTA button te gebruiken. Aan de hand van een experimentje zien we, dat je hersenen deze complementaire kleuren al automatisch invullen. Deze ‘automatische invulling’ draagt er aan bij dat een tegenoverliggende (RGB) kleur een positief effect heeft op het aantal clicks, of wel conversies.

Sales & LinkedIn

Helaas, of gelukkig maar kon ik mijzelf niet opsplitsen over de drie ruimten met verschillende sprekers. Wil je ook nog meer teruglezen over de andere onderwerpen van deze avond, lees dan het blog van Jeroen Santen.

Inspire & Connect Borrel

Al met al een zeer boeiende avond met interessante sprekers. Na afloop was er zoals wij gewend zijn bij een ‘SMG Inspire & Connect avond’ ruim de gelegenheid om elkaar te spreken onder het genot van een lekker drankje en hapje. Deelnemers waren enthousiast en met zoveel Marketing- en Sales Professionals bij elkaar is er altijd wel een interessante gesprekspartner te vinden.

Wil je ook bij (één van) de volgende Inpire & Connects aanwezig zijn?

De volgende Inspire & Connect is al weer 18 maart en dit belooft een inspirerende avond te worden met Amazon als gastspreker!

Deelname aan deze geheel verzorgde avond inclusief dinerbuffet is gratis! Meld je wel even aan via onze agenda.

Lees ook

Inspire & Connect (online)
9 juli 2020

26 augustus | Inspire & Connect LIVE: Laat LinkedIn voor je werken!

20:00 - 21:00 Meer opdrachten & zichtbaarheid door een eigen en authentieke aanpak op LinkedIn die bij jou past! In dit webinar wordt ingezoomd op het onderwerp ‘netwerk vergroten’. Want…
SMG Academy
19 februari 2020

3 september | SMG Academy | Sales Training

18:00 - 21:00 SMG Academy In de sales training van Saul Janssen leer je in één avond om jezelf en je werk een stuk beter te verkopen. (meer…)
Dolf Kos - LinkedIn TrainingInspire & Connect (online)
5 augustus 2020

9 september | Inspire & Connect LIVE: LinkedIn training

20:00 - 21:00 Leer hoe jij je online zichtbaarheid kunt vergroten met LinkedIn LinkedIn biedt vele kansen om als freelancer of interimmer gevonden te worden door opdrachtgevers. En zeker nu…

Ellis is een analytische SEO en content marketeer met een brede belangstelling. Het is haar focus om zich te verplaatsen in de branche en de doelgroep en vanuit dat perspectief pakkende content te schrijven. Zij schrijft voor diverse doelgroepen met wisselende inhoud. Je kunt bij haar onder meer terecht voor (web)teksten, (persoonlijke) blogs, informatieve en zakelijke (offerte) teksten. Daarnaast geeft zij indien gewenst sturing aan de marketingstrategie en brengt dit helder tot uiting in de marketingcommunicatie.

Ellis Koopman

Author Ellis Koopman

More posts by Ellis Koopman