De afsluiter van het jaar! Kom het einde van 2018 afsluiten bij het PM Event. Het kennis evenement voor de online marketing 19 december bij het NBC Congrescentrum in Nieuwegein. Met veel interessante sprekers is dit hét event waar je absoluut niet om heen kan. Met een hoofdcase – de Case van Kees -, diner, verschillende break out sessies en afsluitend een borrel. Kortom een avondvullend programma met veel interessante sprekers, cases en goede mogelijkheid om te netwerken.

 

Wat is Performance marketing nu eigenlijk precies?

 

In het verleden was dit begrip makkelijk te definiëren. Het doel van performance marketing was het verkrijgen van een specifieke actie en adverteerders hoefde alleen te betalen wanneer deze actie, zoals een aankoop, werd voltooid.

Anno 2018 worden veel verschillende type campagnes waaronder Affiliate marketing en lead generation programma’s, ‘performance’ genoemd. Dit is grotendeels te danken aan de snelle ontwikkelingen binnen programmatic buying en andere technologische platformen die zorgen voor meer mogelijkheden binnen real-time measurement en optimalisatie. We kunnen dan ook niet anders concluderen dat in de toekomst alle digitale marketing ‘performance’ zijn.

Do’s en dont’s van PM

Steeds meer bedrijven kiezen voor performance based marketing. Maar net zoals met alles heeft dit niet alleen maar voordelen.

Ooit gold de klassiek geworden uitspraak ’50 procent van al het geld dat aan advertenties wordt uitgegeven is weggegooid – je weet alleen niet welke 50 procent’. Nu is dat lang niet altijd meer zo. De afgelopen jaren zijn steeds meer bedrijven gezwicht voor de verleiding van performance based marketing en is het bedrag dat ze betalen voor commerciële acties grotendeels resultaatafhankelijk.

In het digitale tijdperk kan dat ook makkelijk: betalen op basis van het aantal keren dat een advertentie is bekeken of een mailing is geopend, het aantal keren dat een button of banner is bekeken of – zoals steeds vaker gebeurt – op basis van het aantal offerteaanvragen (leads) dat een commerciële uiting oplevert of zelfs de omzet die hierdoor wordt gegenereerd.

Aantrekkelijk model

Zeker in mindere tijden, wanneer de bestedingen teruglopen en bedrijven op de kosten moeten letten lijkt performance based marketing aantrekkelijk. Aantrekkelijker in elk geval dan het traditionele systeem waarbij het reclamebureau dat de advertentie maakt, het mediabureau dat de selectie maakt en het medium waar de advertentie wordt geplaatst alle drie een vast bedrag krijgen betaald op basis van bereik, doelgroep of reputatie – en ongeacht het resultaat van hun inspanningen de adverteerder op kosten jagen.

 

Makkelijk meetbaar

Performance based marketing ís ook heel wat eerlijker en effectiever dan het systeem dat in de tijd van de radio, televisie en andere massamedia domineerde. Omdat de resultaten – of het nu gaat om pageviews, clicks, leads of orders – makkelijk meetbaar zijn en de adverteerder zeker weet dat hij waar voor zijn geld krijgt. Eerlijker ook omdat alle betrokken partijen in het risico delen, en alleen betaald krijgen als hun activiteiten wat opleveren. En daarom zal het ook wel effectiever zijn: iedereen heeft een stimulans om goed te presteren.

Draagt niet bij aan loyaliteit

Een fundamenteler bezwaar is dat performance based marketing zich vooral goed leent voor actiegerichte campagnes, denk aan kortingsacties en speciale aanbiedingen, bijvoorbeeld door e-mailmarketing, advertenties in zoekmachines (Google Ads) en de inzet van affiliate marketing, waarbij gebruik wordt gemaakt van een netwerk van online wederverkopers. Dergelijke acties dragen lang niet altijd bij tot de opbouw van je merk of de reputatie van je bedrijf.

Zeker met kortingen moet je voorzichtig zijn: ze stimuleren het koopjesjagers gedrag van consumenten, maar helpen niet om de loyaliteit aan een merk of winkel te verhogen. Je loopt zelfs gevaar dat je reputatie inklapt, je je merk uitholt en je marktaandeel verliest. Het kan jaren duren om dat te herstellen – en dan alleen tegen extreme kosten en met substantieel tussentijds omzetverlies.

Tips voor leads werven

Wil je toch gebruik maken van performance based marketing? Goed idee! Maar profiteer dan wel van de voordelen die dit biedt terwijl je de valkuilen ontwijkt. Enkele richtlijnen:

  1. Bedenk een concreet doel

Wat wil je bereiken met je commerciële actie? Snel omzet binnenhalen? Meer inschrijvingen in je nieuwsbrief? Leads of informatie-aanvragen? Vergroten van je naamsbekendheid? Pas als je je doel weet, kun je een commerciële actie op touw zetten.

  1. Kies je KPI’s

Kies je kritieke Performance Indicatoren (kpi’s) afhankelijk van je doelstellingen. Met andere woorden: bepaal wat je moet meten én waarvoor je gaat betalen. Wil je bijvoorbeeld leads scoren? Kies dan voor CPL (kosten-per-lead) of kosten per gesprek. Wil je alleen betalen voor daadwerkelijk geboekte omzet? Kies dan eerder voor CPO (Kosten per order). Andere veelgebruikte indicatoren zijn CPD (kosten-per-download), CPC (kosten-per-klik) en CPM (kosten per duizend pageviews).

  1. Bepaal de beloning

Maak je gebruik van een bureau voor je e-mailmarketing campagnes of advertenties? Let er dan op dat je goede afspraken maakt over de beloning. Spreek bijvoorbeeld een minimum aantal leads of orders af. Of beloon orders met een hoge marge ook het hoogst.

  1. Ga ook voor branding

Vergeet niet om je merk te onderhouden. Dit kan bijvoorbeeld via de traditionele (massa)media, die bij uitstek geschikt zijn om de naamsbekendheid en merkwaardering een impuls te geven. Maar ook internet biedt goede mogelijkheden. Banners zijn bij uitstek geschikt voor online branding. Desgewenst kun je meten hoe vaak een banner wordt bekeken of aangeklikt, en betaal je op basis van CPC of CPM. Maar staar je hier niet blind op. Ook belangrijk is dat de site waar je voor kiest aansluit op de doelgroep en een omgeving biedt waar je banner goed tot z’n recht komt.

Nu je in grote lijnen weet wat Performance based marketing ongeveer inhoud, kunnen we ons voorstellen dat je hier meer over wilt weten.

Bestel >>>>>> hier>>>> je ticket je bent van harte welkom

tot de 19e!

 

Wil jij freelancer worden maar heb je een duwtje in je rug nodig?

Neem dan contact op met de Sales Marketing Group en vraag naar ons handboek, we helpen je graag verder!

Recente posts

Events

AMAZON & INNOVATION: Whatsnext pak jij je kansen?

18:00 - 22:00 27  maart  ben je te gast! Weten hoe je als de beste…
Events

Online leadgeneratie: eCommerce VS non-profit

18:00 - 21:00 Webshops VS non-profit sector. Hoe pas je succesvol een omnichannel strategie toe?…
Events

Save the date

Stay Tuned!
Als zzp'er pensioen opbouwen
Blog

Als zzp’er pensioen opbouwen

Net als iedere Nederlander heb je recht op AOW zodra je de AOW-leeftijd bereikt. Maar…

Dolf Kos

Dolf heeft veel ervaring op meerdere niveau’s bij verschillende organisaties met het toepassen van effectieve marketing strategieën. Ook heeft hij ruim 16 jaar ervaring in marketing, sales, management, hrm en finance.

Erwin Ruys

Author Erwin Ruys

More posts by Erwin Ruys

Laat een bericht achter