Zo bepaal je jouw uurtarief als freelancer

Voor veel mensen is het idee van ZZP’er zijn een ideaalbeeld: Je eigen baas zijn, je eigen werktijden bepalen en zelf kiezen met welke opdrachtgevers je wel en niet in zee gaat. Perfect! De andere kant van dit verhaal is dat je ook zelf verantwoordelijk bent voor hoeveel je verdient. Je moet voldoende opdrachten binnenhalen, genoeg uren kunnen declareren én werken tegen een goed uurtarief.

Aan jouw dienst hangt een prijskaartje

Als online marketeer weet jij als geen ander hoe divers dit wereldje is: van linkbuilders tot content strategen en van affiliate marketeers tot advertising specialisten en vele beroepen daar tussenin. Werkzaamheden en uurtarieven lopen enorm uiteen. Bovendien is de ene ‘expert’ de andere niet en bieden ook onervaren mensen zich aan als ‘de beste in de markt’.

Tussen alle gebakken lucht en zelfuitgeroepen goeroe’s sta jij. Jij weet waar je het over hebt, hebt ervaring en bent eerlijk. Opleidingen en eerdere werkzaamheden hebben je gebracht waar je nu bent en inspireren je steeds weer om nog een stapje verder te gaan. Je hebt écht iets te bieden. Daar mag best een prijskaartje aan hangen…

Uurtarief berekenen

Goed, als je tot hier gelezen hebt dan weet je dat jouw diensten iets waard zijn. Om te berekenen hoeveel dat is, zijn een aantal dingen belangrijk:

  • Het (minimaal) benodigde inkomen (wat heb JIJ nodig)
  • Het aantal uur dat jij inzetbaar bent
  • Jouw ervaring en expertise
  • De huidige markt

Dit is het startpunt van je berekening

Mijn advies is om, bij het bepalen van je uurtarief, eerst te berekenen wat jij op jaar- of maandbasis nodig hebt. Denk daarbij aan kosten voor verzekeringen, inventaris en pensioen, maar ook aan persoonlijke kostenposten als woonlasten, boodschappengeld en vakantiegeld. Dat alles bij elkaar is het bedrag dat jij moet verdienen.

Kijk vervolgens naar het aantal declarabele uren dat je inzetbaar bent. Let op; het is verleidelijk om uit te gaan van 40 uur per week, maar in werkelijkheid gaan er veel uren verloren: Reistijd, voorbereiding, administratieve rompslomp…vaak zijn maar 50% van je uren declarabel.

Alles uitgerekend? Dan kun je ook berekenen hoeveel je minimaal moet verdienen per uur dat je declareert. Dit is het startpunt bij het bepalen van je uurtarief!

Wat doet de markt?

Als marketingspecialist heb je vast ervaring met het onderzoeken en analyseren van de markt. Die kennis kan jou zelf ook ten goede komen. Zo leerde slechts een snelle blik op het internet mij bijvoorbeeld al iets over de gemiddelde tarieven.

Een aantal voorbeelden:

Online marketeer: € 85,- per uur

Social media manager: € 70,- per uur

Grafisch vormgever: € 65,- per uur

Vergelijk je jouw mogelijke uurtarief met het salaris van een werknemer? Houdt dan ook rekening met minder zichtbare kosten. Een vaste kracht kost een werkgever altijd meer dan enkel het salaris (denk aan verzekeringen, pensioen, etc.).

Wees niet bang om te vragen

Nu je weet wat jij nodig hebt om maandelijks rond te kunnen komen en in hoeveel uur je dat moet verdienen, weet je ook welk uurtarief je minimaal moet hanteren. Aan de hand van jouw kennis en eerder behaalde resultaten kun je dit bedrag nog verhogen. Durf je waarde te erkennen en kijk daarbij vooral naar de meerwaarde die je de klant biedt.

Zit je dan nog steeds onder het marktgemiddelde? Doe er dan gerust nog een flinke schep bovenop. Nee heb je en ja kun je krijgen. Trek dus de stoute schoenen aan en vraag voor je volgende klus een tarief dat past bij jouw expertise en ervaring. Jij hebt de oplossing voor het probleem van de klant in handen. Daar mag best wat tegenover staan!

Goed om te weten: Wij adviseren partners van SMG een uurtarief van €75 – €125 te hanteren. Hanteer jij een lager uurtarief, maar pas je wel in het netwerk? Dan coach ik je graag naar jouw gewenste uurtarief.

Meer weten? Plan dan nu een 15-minuten kennismakingsgesprek in.

Dolf heeft veel ervaring op meerdere niveau’s bij verschillende organisaties met het toepassen van effectieve marketing strategieën. Ook heeft hij ruim 16 jaar ervaring in marketing, sales, management, hrm en finance.

Nieuwste blogs en evenementen

Immelda Oord

Author Immelda Oord

Dit is een korte biografietekst. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Morbi bibendum erat metus, eget faucibus orci varius non. Maecenas nec consequat ex, sit amet vulputate nisl.

More posts by Immelda Oord

Laat een bericht achter