3 redenen waarom freelancers kostbare tijd verliezen.

 

Als je succesvol wilt zijn als freelancer, zul je over een flinke dosis discipline en drive moeten bezitten. Er is niemand die over je schouder meekijkt en je op de vingers tikt als je nét iets te lang op Facebook zit. En het is jouw verantwoordelijkheid om te zorgen dat je voldoende werk binnenhaalt. Niet zo gek dus, dat veel freelancers het ‘slachtoffer’ zijn van tijdverspilling en afleiding: de welbekende productiviteitsdip.

 

Maar niet gevreesd! Voor alle freelancers die nu heftig ja-knikkend achter hun laptop zitten: je kunt er wat aan doen. Hoe? In dit artikel geven we je drie belangrijke oorzaken van de productiviteitsdip, zodat je je ervan bewust wordt en het heft weer in eigen hand kunt nemen.

Voorkom die productiviteitsdip!

Veel freelancers verbazen zich over hoe snel ze afgeleid raken van datgene wat ze moeten doen. Als je thuis werkt ligt de verleiding eigenlijk altijd op de loer. Van de afwasmachine die uitgeruimd moet worden tot het sorteren van het speelgoed van je kinderen; er is altijd wel iets te doen. En dan zijn er ook nog de werkgerelateerde to-do’s die je afleiden van het project waar je eigenlijk mee bezig moet zijn. Want die e-mail moet natuurlijk meteen beantwoord worden en ook het organiseren van je bureaula kan écht niet wachten… Het resultaat? Een dag die je het liefst zo snel mogelijk vergeet omdat je veel minder items van je to-dolijst hebt kunnen afvinken dan je had verwacht. En dat is zonde!

 

Waar je je tijd aan verspilt, is natuurlijk voor iedereen anders. Maar deze drie valkuilen kosten ons zo veel productiviteit, dat het hoog tijd is om actie te ondernemen!

1. Je bent dol op de refresh knop

E-mail is de grootste tijdverspiller die er is. Niet alleen voor freelancers, maar voor vrijwel iedereen die werkt. Bijna elke dag zijn we minimaal een uur (!) kwijt aan het binnenhalen van nieuwe mailtjes, berichten beantwoorden en onze mailbox organiseren. Om je mailbox op een productieve manier te beheren, is het verstandig om het aantal keren dat je je e-mail checkt te beperken tot maximaal vijf keer per dag. Dat lijkt misschien veel, maar ga maar eens turven hoe vaak je per dag op dat envelopje klikt. Wedden dat het minstens tien keer is?

 

Maak dus een schema met vaste momenten op een dag waarop je je mail checkt. Bijvoorbeeld ‘s ochtends vroeg, rond een uur of 11, na de lunch, rond vijf uur en nog een keertje ‘s avonds. Om te zorgen dat je op het moment dát je je mail checkt, niet in één grote chaos terecht komt, is het verstandig om je mailbox ook op een handige manier te organiseren. Zorg bijvoorbeeld dat mail van bepaalde klanten direct in een mapje ‘Belangrijk’ terecht komt, terwijl je reclame en al die ‘Hé-ondernemer-wil-jij-ook-zo-veel-succes-als-ik?’ mailtjes in een map ‘Later’ laat belanden. Je kunt zoveel mappen maken als je wilt, zolang jij maar het overzicht houdt.

2. Je bestandsbeheer is een drama

Freelance werken kan overal: thuis, bij een klant op kantoor, in een café of vanuit je hangmat op een strand in Thailand. Grote kans dat die vrijheid één van de redenen is waarom je überhaupt voor jezelf begonnen bent. Maar door niet op een vaste plek te werken, loop je meer risico om het overzicht kwijt te raken. Bijvoorbeeld over je bestanden. Want waar heb je nou dat ene bestand opgeslagen waar je toen bij die grote klant aan werkte? Staat het op hun server? Op je eigen computer? En waar is je externe harde schijf eigenlijk gebleven?

 

Wil je altijd en overal bij je bestanden kunnen? Investeer dan in een cloud oplossing als Google Drive, OneDrive of Dropbox. En dan bedoel ik, schaf voor een paar tientjes per jaar een betaalde variant aan om te zorgen dat je voldoende opslagruimte hebt. Daarmee kun je overal en altijd bij je bestanden. Oké, mits je een internetverbinding hebt, maar daar zorg je natuurlijk wel voor als freelancer. Extra handig aan deze tools is dat je er makkelijk in kunt zoeken. Dus verdwenen bestanden zijn voorgoed verleden tijd.

3. Plannen is niet je sterkste kant

Oké, hands up als je wel eens een dag hebt waarop je van hot naar her rent, bij verschillende brainstorms aanwezig bent en tussendoor telkens nét niet voldoende tijd hebt om lekker in de flow te komen… Als dit je bekend voorkomt, hoef ik je hoogstwaarschijnlijk niet te vertellen dat dit niet de meest handige manier is om je dag in te delen. Je hebt als freelancer dit soort situaties natuurlijk niet altijd in de hand, omdat je afhankelijk bent van je klanten. Maar probeer, als het even kan, je vergaderingen of achter elkaar te plannen óf zodanig te verspreiden over de dag dat je in de tijd ertussen ook nog écht iets kunt doen.

 

Gebruikt bijvoorbeeld een van deze handige tools om je dag voortaan beter te plannen.

 

Uiteindelijk zul je als freelancer zelf actie moeten ondernemen om te zorgen dat je niet toegeeft aan de afleiding. De dingen die je afleiden, gaan namelijk niet verdwijnen. Dus het is aan jou om er beter mee leren om te gaan én daarbij eerlijk naar jezelf te blijven kijken. Maar je bent niet voor niets voor jezelf begonnen 😉

 

 

Ook meedoen?

Meld je aan voor een uitnodiging.

En bekijk de volgende events hier.

Vragen? Wil je een keer spreken bij SMG? Dat kan! Stuur een mail naar: immelda@salesmarketinggroup.nl

Recente posts

prinsjesdag 2019
Blog

Prinsjesdag 2019: wijzigingen voor zzp’ers

Prinsjesdag 2019: veranderingen voor zzp'ers Prinsjesdag zit er weer op en de nodige wetswijzigingen zijn…
tips interim solliciatiegesprek
Blog

Tips voor je interim sollicitatiegesprek

Tips voor je interim sollicitatiegesprek Ongetwijfeld heb je in loondienst al vaak een sollicitatiegesprek moeten…
smg inspire and connect freelance
Blog

Inspire & Connect terugblik: speciaal voor startende freelancers

De Sales Marketing Group organiseert maandelijks Inspire & Connect. Deze netwerkavond staat volledig in het…
Blog

Dit is waarom jouw cv niet goed genoeg is – Tips voor zzp’ers

Dit is waarom jouw cv niet goed genoeg is Ben jij bang dat je cv…

Dolf Kos

Dolf heeft veel ervaring op meerdere niveau’s bij verschillende organisaties met het toepassen van effectieve marketing strategieën. Ook heeft hij ruim 16 jaar ervaring in marketing, sales, management, hrm en finance.

Immelda Oord

Author Immelda Oord

Dit is een korte biografietekst. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Morbi bibendum erat metus, eget faucibus orci varius non. Maecenas nec consequat ex, sit amet vulputate nisl.

More posts by Immelda Oord

Laat een bericht achter