Hoe word ik beter vindbaar op LinkedIn?

Wil jij beter vindbaar worden op LinkedIn? Al die uren scrollen op LinkedIn zoekend naar de juiste opdrachten kan soms aanvoelen als ‘zonde’ van je tijd. Die tijd kun je immers beter besteden aan het uitvoeren van je opdrachten of aan netwerkbijeenkomsten. Wij geven je tips over een betere vindbaarheid op LinkedIn zodat jij sneller gevonden wordt door de recruiters en opdrachtgevers.

Hoe sta jij ervoor op LinkedIn?

Sta jij er wel zo goed voor op LinkedIn? Laten we even door de basis heen lopen. Heb jij alle gegevens volledig ingevuld? Denk aan je biografie, je headline, je werkervaring, opleiding en skills. En hoe staat het met je profielfoto: gebruik je een professionele zakelijke foto of heb je een uitsnede gemaakt van je zomerse vakantie kiekje? Zorg ervoor dat je LinkedIn profielfoto professioneel en aansprekend overkomt want de eerste indruk telt. Nu je de basis op orde hebt, nemen we je graag mee in een aantal bruikbare tips om de vindbaarheid op LinkedIn te vergroten.

Beschikbaarheid – laat de wereld weten dat je nieuwe opdrachten zoekt

Recruiters zien het liefst in één oogopslag of je beschikbaar bent. Zorg er dus voor dat je dit duidelijk communiceert op je profiel. Er zijn een aantal manier om dit te doen: je kunt ‘beschikbaar’ achter je achternaam zetten, dat valt direct op. Iets subtieler is het om je beschikbaarheid te vermelden in je headline, bijvoorbeeld ‘creatieve marketeer zoekt nieuwe opdracht: per 1 september beschikbaar‘. Een andere manier is om je werkervaring te updaten; je voert dan een nieuwe werkervaring in, met de naam van je eigen bedrijf, en voert in plaats van de functietitel beschikbaar in. Indien je de updates aan netwerk optie aan hebt staan, krijgt je gehele netwerk dus een update te zien van jouw beschikbaarheid. Deze optie werkt vooral goed als je veel recruiters in je netwerk hebt zitten.

Werkervaring – houd het kort en gebruik zoekwoorden

Veel professionals hebben hun werkervaring uitgebreid toegelicht op LinkedIn; in meerdere alinea’s vertellen ze enthousiast over de projecten waar ze voor verantwoordelijk waren. Er wordt daarbij verteld hoe groot het bedrijf was, wat de doelstellingen waren en zo verder. Recruiters en opdrachtgevers hechten veel waarde aan werkervaring maar ze scannen deze informatie op ´zoekwoorden´die belangrijk zijn voor de opdracht. 

Met zoekwoorden bedoelen we in feite vaardigheden, competenties en specialistische taken. Probeer je toelichting daarom kort maar relevant te houden: leidinggeven aan een team van 30 specialisten zegt een opdrachtgever vaak meer dan een lange tekst over wat de bedrijfsdoelstellingen waren in 2030 en hoe je deze door de jaren heen bereikt hebt. Een andere handige tip is om je competenties uit te lichten in verhalende vorm. Om een voorbeeld te noemen: ‘door mijn doortastende pragmatische aanpak heb ik de efficiëntie van het klantenservice team binnen één jaar verdubbeld’.

Nog een tip: vergeet niet om achter je functietitels ook te benoemen hoe je deze rol vervuld hebt: freelance, interim of ad interim bijvoorbeeld. Recruiters zien graag terug dat je als freelancer al eerder op een opdracht hebt gezeten.

Career interests – laat weten wat je zoekt

Veel freelancers hebben deze optie wel aan staan maar hebben geen verdere details ingevuld. Dat is zonde want LinkedIn biedt hier veel mogelijkheden om jouw zoekselectie te verfijnen. Om beter vindbaar te worden om LinkedIn zorg je er dus voor dat je hier je gewenste functie, plus een aantal synoniemen, invult. Daarnaast kun je aangeven in welke land (of regio) je werk zoekt én wat de maximale reisafstand vanaf je woonplaats mag zijn. Last but not least: je kunt zelfs een persoonlijke noot achterlaten voor recruiters en opdrachtgevers. Maak hier gebruik van. 

Functienamen – gebruik hashtags

In je profiel omschrijving kun je toelichten wie je bent en wat je kracht is. Men zou in één oogopslag moeten zien voor welke functies opdrachtgevers en recruiters jou zouden kunnen benaderen. Vergeet daarbij niet om (onopvallend) hashtags te gebruiken met de meest gebruikte functienamen waarvoor jij benaderd wilt worden. Hashtags werken namelijk niet alleen goed op Instagram, zeker ook op LinkedIn. Hashtags worden veel gebruikt door recruiters en HR managers om nieuw talent te zoeken. 

Weet je niet welke functienamen je het best kunt gebruiken? Zoek dan eens op Google naar jouw functietitel en bijbehorende vacatures, gegarandeerd krijg je verschillende varianten te zien van namen voor een soortgelijke functie. Gebruik deze op LinkedIn. 

Wees zichtbaar – jij bent de expert

Hiermee bedoelen we niet dat je moet posten om te posten op LinkedIn. Content is king maar dan hebben we het wel over relevante content zoals blogs, whitepapers en demo video’s. Informatieve en educatieve content doet het altijd goed LinkedIn; zorg er dus voor dat je frequent post op LinkedIn. Denk bijvoorbeeld aan recente ontwikkelingen binnen jouw vakgebied, nieuwe vaardigheden die je hebt op gedaan of een nieuwe opdrachtgever waarvoor je net begonnen bent. Vergeet niet om ook de juiste hashtags bij je posts te gebruiken; niet alleen over het onderwerp maar ook je bijbehorende functietitel. Wanneer een recruiter zoekt op B2B marketeer en jouw profiel met actuele vakinhoudelijke content komt naar boven, dan heb jij al een streepje voor!

Meer tips? Kom naar Inspire & Connect op 5 september!

Meer tips ontvangen over Linkedin instellingen en handige trucs die je kunt toepassen om je zichtbaarheid te vergroten? Kom dan naar de speciale LinkedIn training op 5 september in Huizen. Meld je aan voor deze Inspire & Connect, een kennis-event wat zich specifiek richt op startende freelancers. 

Shanna is een enthousiaste freelance marketeer die lastige zaken graag helder maakt. Als partner van Sales Marketing Group schrijft ze verschillende blogs over uiteenlopende onderwerpen: van fiscus regels tot personal branding op Linkedin, Shanna werkt voor diverse MKB spelers, schrijft (website)teksten, blogs, creëert spraakmakende content en denkt mee in strategie.

Nieuwste blogs en evenementen

Shanna

Author Shanna

More posts by Shanna

Laat een bericht achter