Hoe rij je als zzp’er zo voordelig mogelijk auto?

 

Als zzp’er heb je je auto ook zakelijk nodig en je vraagt je steeds af of je deze nu wel of niet op de zaak moet zetten. Wat zijn de voordelen van zakelijk autorijden? Welke regels zijn er in 2019 en wat verandert er de komende jaren? Wanneer is zakelijk rijden met je privé auto interessant en hoe zit met die bijtelling?

 We merken dat veel zzp’ers vragen hebben over de ins en outs rondom autorijden en de fiscus. Wij geven je daarom graag een helder overzicht.

Hoe kun je zakelijk autorijden volgens de fiscus?

Dit lijkt een gekke vraag maar om je van heldere tips te kunnen voorzien is het belangrijk om eerst scherp te hebben op welke manier je kunt ‘autorijden’ volgens de fiscus. Hier komen ze:

  1. Zakelijk rijden – max. 500 km per jaar privé – geen bijtelling
  2. Zakelijk rijden – onbeperkt privé rijden – bijtelling afdragen
  3. Privé rijden – alle zakelijke kilometers bijhouden – geen bijtelling

Nu dat we dit in kaart hebben gebracht is het tijd om te kijken naar de verschillende situaties die je kunt ervaren als zzp’er:

  1. Je rijdt veel privé (meer dan 15.000 km per jaar) en weinig zakelijk
  2. Je rijdt veel zakelijk en weinig privé (minder dan 500 km per jaar)
  3. Zakelijk en privé rijden gaan redelijk gelijk op

Privé auto zakelijk rijden – wat zijn de voordelen? 

Vaak zijn zzp’ers al enige tijd in het bezit van een auto, deze hebben zij dus in een eerder stadium privé aangeschaft. Het is zonde om deze auto weg te doen en een peperduur lease contract af te sluiten, dus wordt er vaak besloten om deze auto ook als zakelijke auto te gebruiken. Hoe kun je dit slim doen?

Het is goed om na te denken over jouw situatie: rijd je veel zakelijk of juist veel meer privé? Hoe oud is je auto, hoe betrouwbaar (ook niet onbelangrijk) en wat was de aanschafprijs? Wanneer je je privé auto zakelijk wilt gaan rijden kun je kiezen uit 2 opties: je houdt de auto privé en je registreert alle zakelijke kilometers, deze kun je dan declareren voor €0,19 per kilometer. De andere optie is om de auto zakelijk in te brengen.

Bijtelling voor je auto 

Indien je privé meer dan 500 km per jaar rijdt, zul je 22% bijtelling moeten betalen over de nieuwwaarde van de auto. Indien jij in het bezit bent van een oudere auto van 15 jaar of ouder, dan gelden er andere regels.

Youngtimer – auto van 15 jaar of ouder zakelijk rijden is voordelig!

De fiscus ziet auto’s die ouder zijn dan 15 jaar als zogenaamde ‘youngtimers’. Deze auto’s bieden een belangrijk fiscaal voordeel: je betaalt 35 % bijtelling over de dagwaarde! Rekenvoorbeeld: voor een auto met een dagwaarde van €8000,- uit het bouwjaar 2003 hoef je jaarlijks maar €2800,- voor af te dragen. Dat is een heel ander bedrag dan die 22% over je fancy leasebak van €45.000,- Wanneer je je privé auto zakelijk inbrengt, geldt de regel dat je alle autokosten (dus ook privé) mag aftrekken van je winst. Denk aan brandstof, parkeerbonnen, reparaties, APK, nieuwe banden en ga zo maar verder. Verder blijft de dagwaarde leidend voor je bijtelling, bij iedere dag die de auto ouder wordt en bij iedere km die gereden wordt, daalt de dagwaarde van je auto. Dit betekent dat je bijtelling dus jaarlijks lager wordt. Kortom, een top regeling voor de betrouwbare occasion.

Auto privé blijven rijden – geen bijtelling – wel rittenregistratie

Indien je minder dan 500 km per jaar privé rijdt met je auto, dan betaal je geen bijtelling. Je houdt de auto dan privé aan en declareert de zaklijke kilometers.

Zakelijk een auto gekocht – mag ik ook privé rijden?

Indien je de auto zakelijk hebt gekocht, dan mag je onbeperkt privé rijden. De fiscus verwacht in dat geval dat je bijtelling afdraagt. In 2019 is dit 22% van de aanschafwaarde en voor elektrische auto’s (met een aanschafwaarde tot €50.000,-) is dit slechts 4%. In het geval dat je deze bijtelling betaalt, mag je de auto rekenen tot je bedrijfsmiddelen en mag je álle autokosten aftrekken van je winst. Wanneer je minder dan 500 kilometer per jaar privé rijdt, dan komt de bijtelling te vervallen. Let op: dit moet je wel kunnen aantonen met een sluitende rittenregistratie!

Zakelijk lease contract – vaste maandlasten

Indien je niet het budget beschikbaar hebt om de auto in één keer te kunnen betalen of dit geld liever aan andere (zakelijke) doeleinden besteed, kan het interessant zijn om zakelijk te leasen. Hierbij betaal je een vast bedrag per maand, heb je geen omkijken naar onderhoud en verzekeringen en weet je dus altijd waar je aan toe bent. Het percentage bijtelling is afhankelijk van de aanschafwaarde en de CO2 uitstoot. Het grote voordeel aan zakelijk leasen is dat je een vast bedrag per maand kwijt bent en een nieuwe auto kunt rijden zonder zorgen over onderhoud. Het nadeel van (zakelijk) leasen is dat je vaak jarenlang aan het contract vast zit én dat je een BKR registratie op je naam krijgt. Dit laatste kan voor onaangename verrassingen zorgen op het moment dat je een huis wilt kopen, denk hier dus goed over na.

 

Let er bij zakelijk leasen wel op dat de bijtellingskorting geldt vanaf de eerste tenaamstelling voor een periode van 60 maanden. Indien de auto dus 5 jaar ‘oud’ is zul je een ander bijtellingstarief gaan betalen. Lees er meer over in dit artikel.

Welke auto’s zijn er volgens de fiscus?

In de bergen informatie die je kunt vinden over de belastingregels rondom (zakelijk) autorijden vliegen de nodige vaktermen je om de oren. Zoveel zelfs, dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Wij vonden het tijd om daar iets aan te doen. Hieronder de categorieën die de fiscus gebruikt om auto’s in te schalen:

  1. Elektrische auto’s met aanschafprijs onder de €50.000,-
  2. Elektrische auto’s met aanschafprijs hoger dan €50.000,-
  3. Auto’s jonger dan 15 jaar, met reguliere verbrandingsmotor
  4. Youngtimers (tussen de 15 en 25 jaar oud)
  5. Bestelauto (tot 3500 kilogram)

Overweeg je een nieuwe auto te kopen? Check hieronder het bijtelling overzicht!

  1. Elektrische auto – 4% bijtelling 
  2. Elektrische auto (cataloguswaarde van €50.000,- of hoger) – 22% bijtelling over het deel wat boven de €50.000,- uitkomt
  3. Nieuwe auto of occasion – 22% bijtelling over cataloguswaarde
  4. Youngtimer – 35% bijtelling over de dagwaarde
  5. Bestelauto – geen BPM en lagere wegenbelasting – 22% bijtelling

Conclusie – rijd elektrisch of een youngtimer!

Volgens onze inzichten is het dus het slimst om ofwel een elektrische auto te gaan rijden met een cataloguswaarde die onder de €50.000,- blijft: je betaalt dan slechts 4% bijtelling. Deze bijtelling zal de komende jaren overigens wel stijgen, lees hier meer over bijtelling stijging voor elektrische auto’s.

De andere voordelige optie is het aanschaffen of zakelijk inbrengen van een youngtimer: de bijtelling wordt immers gebaseerd op de dagwaarde en niet meer op de aanschafwaarde. Scheelt aanzienlijk in de kosten. Tip van de kenner, zorg wel voor een youngtimer die het ook nog een tijdje volhoudt 😉

Wil je meer lezen over geldzaken? Bekijk dan de blogpagina en ontdek bijvoorbeeld over hoe je jouw pensioen opbouwt als zzp’er.

Shanna is een enthousiaste freelance marketeer die lastige zaken graag helder maakt. Als partner van Sales Marketing Group schrijft ze verschillende blogs over uiteenlopende onderwerpen: van fiscus regels tot personal branding op Linkedin, Shanna werkt voor diverse MKB spelers, schrijft (website)teksten, blogs, creëert spraakmakende content en denkt mee in strategie.

Nieuwste blogs en evenementen

Shanna

Author Shanna

More posts by Shanna

Doe mee met de discussie 2 berichten

Laat een bericht achter